tag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post2194647064845482781..comments2023-12-28T19:24:00.498+01:00Comments on jogasaman.com: Velvet-jóga by VajrayogiGauranga Dashttp://www.blogger.com/profile/04027013721347619626noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-87115607638722046482010-09-29T23:17:26.276+02:002010-09-29T23:17:26.276+02:00Kedves Kata,
mivel úgy érzem, hogy Ön most már _...Kedves Kata, <br /><br />mivel úgy érzem, hogy Ön most már _tényleg_ kezd egy kicsit öncélúan tolakodó lenni, az lenne a tiszteletteljes kérésem, hogy mostantól magázódjunk, a tapasztalataim szerint ez jobban segít abban, hogy érezzük a határokat egymás személyes szféráját illetően. <br /><br />Megértését előre is köszönöm: VyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-56354398062287101422010-09-29T23:12:42.665+02:002010-09-29T23:12:42.665+02:00Szia Gauranga!
Én biztos nem támadlak téged, arró...Szia Gauranga!<br /><br />Én biztos nem támadlak téged, arról nem is beszélve, hogy még ha akarnék sem igazán tudnék neked komoly problémát okozni, annyira "nagy" ember én nem vagyok. :) Ami az elvárásokat illeti, szerintem azért csúsztatás kicsit, amit mondasz, mert ha valaki jógaoktatóként próbálja "eladni magát", akkor azért kicsit jogosabb, hogy számon kérik rajta azt, amit mond, nem?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-51896182897770604552010-09-29T23:02:36.613+02:002010-09-29T23:02:36.613+02:00Szia K!
Amit te személyeskedésnek véltél, az inká...Szia K!<br /><br />Amit te személyeskedésnek véltél, az inkább piszkálódó humor akart lenni a részemről. Természetesen én is gyakorlok jóga közösségben, a hagyományvonalat azért nem akarom megmondani, mert egyrészt nem annak a képviseletében írok, másrészt azt sem akarom, hogy bárki azt gondolja, hogy "na kibújt a szög a zsákból, csak egy másik irányzatot akar ez itten reklámozni." A jógastúdiókkal (én ezalatt elsősorban a profitorientált vállalkozásokat értem, nem pedig azon irányzatok termeit, ahol az oktatók csak karma jóga keretében oktathatnak) kapcsolatban annyit tudok mondani, hogy technikai szinten rengeteget tanultam stúdiókban, de egyúttal elég sok olyan dologra ráláttam, ami számomra nem volt összeegyeztethető a jógával. Épp ezért egy idő után szükségesnek láttam ezen túllépni, és mindent újra kezdeni, a kung-fu panda nulla szintjéről. (Mondjuk ennek az is lehet az oka, hogy igen G. jól ráérzett, a rádzsa jóga előtt elég komolyan és jó ideig buddhista gyakorlatokat végeztem közösségben, és azok után elég meglepő volt, amit a stúdiókban tapasztaltam.)<br /><br />Az index fórumon tigristomi régebben már nagyon diplomatikusan és korrekten írt az ún. "rendszerfüggetlen" jógaoktatókról, szerintem ebben minden benne van. <br />Vy<br />http://forum.index.hu/Search/showArticleResult?topic_id=9046291&aq_ext=1&aq_text=j%F3gaoktat%F3kAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-23314378745369335152010-09-28T17:14:19.566+02:002010-09-28T17:14:19.566+02:00Varjújógim, áruld már el a becses neved.
Az összes...Varjújógim, áruld már el a becses neved.<br />Az összeset.<br />Vagy titkos a véleményed, amit már hónapok óta hirdetsz?<br /><br />KataAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-42625173548689247992010-09-28T15:49:18.767+02:002010-09-28T15:49:18.767+02:00Szerintem nem támadja senki Vajrayogit, engem meg ...Szerintem nem támadja senki Vajrayogit, engem meg lehet nyugodtan, nem esek kétségbe tőle. Eddigi megnyilvánulásai alapján valami buddhista-féle hangulat sugárzik belőle. Amúgy csak azért kérdeztem rá ezekre a dolgokra, mert azt szeretem, hogy ha valaki elvár másoktól valamit, azt magával szemben is érvényesíti. A klip nagyon tetszik, már korábban is láttam. Köszi az újabb blogtémáért, holnap olvashatjátok az analízisemet.Gauranga Dashttps://www.blogger.com/profile/04027013721347619626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-26334907865264617562010-09-28T09:43:04.325+02:002010-09-28T09:43:04.325+02:00Sziasztok, mint külső hallgató/olvasó egy megjegyz...Sziasztok, mint külső hallgató/olvasó egy megjegyzésem és egy kérésem lenne.<br /><br />A megjegyzésem annyi, hogy engem zavar egy picit a személyeskedés ("Csak hogy nyugodtan tudj aludni" pl.), szerintem enélkül még termékenyebb lenne a diskurzus, de ti látjátok.<br />A kérésem pedig az, ha lehet, ebben a nyílt formában és fórumon buzogjatok tovább, mert pl. én is sokat tanultam ezekből, nem csak Vy és gondolom nem vagyunk ezzel egyedül.<br />Úgy érzem nem fulladtatok még ki, kérem folytassátok.<br /><br />Vy, megkérdezhetem, hogy a jógastúdiókkal vagy jógaoktatókkal szembeni ellenérzésed (nekem ez jön át) hazai specifikum? Vagy úgy en bloc minden országra, körülményre igaz lenne?<br />Kíváncsi vagyok a summázó véleményedre (bár tudom, erről már írtál okfejtéseket korábban).<br />Én, mint lelkes kezdő jelen helyzetben azt gondolom, hogy egy tanár vagy oktató rengeteg<br />1. inspirációt<br />2. visszacsatolást<br />3. konkrét fizikai igazítást<br />tud adni, ami roppant termékeny lehet. Az otthoni gyakorlás szerintem is szükséges, de kérdés, hogy pusztán önmagában nem vezethet egy hamis kép kialakulásához (elefántcsonttorony)?<br /><br />"az én választott hagyományvonalamnak pedig más számára nincs semmi jelentősége"<br />Egy jelentősége szerintem van, pl. nekem, ez is egyfajta visszacsatolás mások számára, engem személy szerint (minden támadástól mentesen) érdekel a személyes utad vagy hagyományvonalad. (Számomra újabb aspektus, újabb tanulási vonal, újabb dimenzió nyitás lehetőségét rejti magában.<br />Ha úgy érzed, ezzel egy támadási felületet nyitsz, akkor ne írd meg, de ha nem így van, engem érdekel a válaszod).knoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-90116658804760265802010-09-27T20:12:27.681+02:002010-09-27T20:12:27.681+02:00Kedves Gauranga!
A „nem sikerült”-et én inkább úg...Kedves Gauranga!<br /><br />A „nem sikerült”-et én inkább úgy fogalmaznám, hogy nem állt szándékomban. Mellesleg be kell vallanom, ezzel a „valódi név” kérdéssel most megfogtál, mert elég sok nevem van/volt, de szerintem egyik sem a valódi.<br />Azt gondolom, hogy a hozzászólásaimból elég egyértelműen kiderült, hogy nem „jógastúdióba” járok gyakorolni, az én választott hagyományvonalamnak pedig más számára nincs semmi jelentősége. Sőt, őszintén szólva sokkal fontosabbnak tartom a kapcsolataimban, munkámban és úgy általában az egész életemben történő gyakorlást, mint a konkrét időponthoz kötött szádhanát.<br /><br />A jógaóráid bekategorizálását szerintem te is megetetted, amikor elmondtad, hogy elsősorban egészségmegőrző, testkarbantartó céllal tartasz jógaórákat, mivel erre van igénye a népnek. Kb. 128-szor elmondtam, de elmondom 129-edszer is, és 130-adszor is el fogom mondani, hogy NINCS IS EZZEL SEMMI BAJ. Önmagában egy jógaóra – legyen az akár Tarzan-jóga, akár relaxos-citromos heverészés a matracon, akár egy szellemi útként folytatott szádhana-gyakorlás – nem rossz, és nem is jó. Csak olyan átlagos. Megjegyzem a veled való kommunikáció során rengeteget tanultam tőled, amiért nagyon hálás vagyok. Sokkal többet, mint amit te pár ezer forintért, egy szaunában, néhány tornamutatvánnyal át tudnál adni nekem.<br /><br />Látom, a vegetarianizmus a vesszőparipád, csak aztán nehogy egy réten legelésző tehénként szüless újjá, ha ennyit görcsölsz rajta. :D Csak hogy nyugodtan tudj aludni, elárulom: amikor lehet, próbálom kerülni a húsevést, de sajnos ezt nem mindig tudom megoldani.<br /><br /><br />Hogy egy kicsit érdekesebb témát generáljak, a minap bukkantam erre a videóra. <br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=4T36fLKbXYQ<br /><br />Mivel te egy pap vagy, vagyis egy okos, képzett ember, megköszönném, ha elmagyaráznád nekünk, mit jelent ez. Persze kézenfekvő lenne a felszíni, provokatív jelentését venni, de szerintem ez totál másról szól, mint amit elsőre gondolna az ember. Néhány kérdés, ami felmerült bennem, és talán támpontot adhat:<br />- Ez a két gyakorló ugyanaz, vagy két különböző személy?<br />- Mi Natarádzsa szerepe ebben az egészben?<br />- És talán a legfontosabb: ki nyerte ezt a „jógabajnokságot”?<br /><br />VyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-79278674371332094772010-09-27T10:35:45.842+02:002010-09-27T10:35:45.842+02:00Kedves Vajra!
Mindezek után már én is azt gondolo...Kedves Vajra!<br /><br />Mindezek után már én is azt gondolom, hogy érdemes volna valamivel "nyitottabbá" tenni a profilodat. Egyelőre nem sikerült elárulnod a valódi nevedet, továbbá azt, hogy te milyen hagyományvonal beavatott tagja vagy, illetve azt sem, hogy melyik jógastúdióba jársz, és kinek az óráira. Mert ha jól sejtem, az enyémeket személyesen még nem próbáltad ki, ennek ellenére megelehetősen határozottan bekategorizáltad. Szóval most megfordítjuk a dolgot, én kérdezek, te pedig válaszolgatsz, jó? És még egy utolsó dolog, amire szintén kíváncsi vagyok, az, hogy vegetáriánus vagy-e vagy pedig nem, és ha nem, akkor miért?Gauranga Dashttps://www.blogger.com/profile/04027013721347619626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-43815089246659399552010-09-26T18:38:17.724+02:002010-09-26T18:38:17.724+02:00Megpróbáltam átfutni ezt a hosszú vitát, de igazáb...Megpróbáltam átfutni ezt a hosszú vitát, de igazából nem értem, hogy miért vitatkoztok a húsevés kérdésén.<br />Úgy tudom, hogy mindenféle ki mit tanít, meg ahimsa kérdésén túl, a jógi azért nem eszik húst, mert a hús egyértelműen a tamas minőségébe tartozik és ezek az ételek eltömítik a nádikat (energicsatornákat), amiben a prána (életerő) áramlik. Na, már most: a jóga gyakorlása fokozza a prána áramlását, sőt egy-egy ászana kifejezetten egy-egy helyre koncentrálja a pránát. Ilyen esetben az eltömődött nádik gátolják a prána áramlását és ez bizony súlyos problémákat okozhat testileg és lelkileg is, ezért mondják, hogy aki fokozottan gyakorolja a jógát, az az ilyen veszélyek elkerülése végett kerülje a hús és egyéb tamas minőségű étel fogyasztását.<br />Legalább is én így tudom.Szamócahttps://www.blogger.com/profile/10843646695294567674noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-82020099802029958832010-09-26T14:14:07.461+02:002010-09-26T14:14:07.461+02:00Kedves Kata!
Megtisztelő, hogy jógaoktatónak nézt...Kedves Kata!<br /><br />Megtisztelő, hogy jógaoktatónak néztél, de valójában csak egy ügyetlen és tehetségtelen kezdő vagyok, aki erdőtűzben rekedt, gyámoltalan kis mókusként vergődik a magyarországi jóga világában. <br /><br />Biztos, hogy kíváncsi vagy a valódi személyiségemre? Küldjek neked egy képet magamról, egy haragvó-vérivót, amint épp holttesteket marcangolok? :))<br /><br />(Na jó, valójában elárulom, hogy csak a minden érző lényben jelen lévő, megvilágosodás felé törekvő potencialitás szimbóluma vagyok, és tulajdonképpen a tudatodtól függetlenül nem is létezem. Épp ezért nem kell idegeskedned azok miatt a hülyeségek miatt, amiket én itt összezagyválok. Csak a saját választott tanárodra és irányzatodra hallgass, és ezeket vedd komolyan, minden más csak mellébeszélés. De pszt, ez már tényleg nem nyilvános, hanem szigorúan ezoterikus tanítás volt, ugye kettőnk között marad? :)<br /><br />Szeretettel: VyAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-51320519274973137962010-09-26T14:02:09.877+02:002010-09-26T14:02:09.877+02:00Kedves Gauranga,
ezt most tényleg komolyan gondo...Kedves Gauranga, <br /><br />ezt most tényleg komolyan gondolod, hogy a vegetarianizmus a hitelesség egyik ismérve? Megjegyzem, ha a jóga-irodalomból sikeresen kiszűrted mint számodra tetsző dolgot - ez nyilván a vallásodból is adódhat - a vegetarianizmust, akkor miért siklasz el a guru és a hagyománylánc, az abba való beavatás fontossága felett, amelyet mellesleg szintén hangsúlyoznak a jóga-tanítások? <br />"Vagy csak azt követjük, ami tetszik, ami meg nem, azt kiszórjuk?" - csak hogy egy élő klasszikus kommentjét idézzem egy másik blogról. :))<br />Arra meg, hogy miről dönt a fogyasztói piac, csak annyit tudok mondani, hogy Romana füzetekből meg Elixír magazinból is nagyon sok fogy.<br />Abszolút nem értem, hogy miért vetted támadásnak ezeket a kérdéseket. Egyrészt te hoztad fel, hogy egy hagyományvonalat követsz - és gondoltam, hogy te sem akarsz a levegőbe beszélni. :)). Másrészt egy szóval sem mondtam, hogy szar oktató lennél, nagyon tetszenek pl. a bemutatóid, és látszik, hogy rengeteg lexikális ismeretet gyűjtöttél és szintetizáltál a jógával kapcsolatban. <br />De mivel már úgy látom, ez elég kínos téma, szerintem inkább hagyjuk. Úgy látom, hogy mégsem annyira csak a levegőbe pufogtattam, pedig az igazán érdekes dolog, a magyarországi fitneszjóga-stúdiók és oktatóik működésének jogi, pénzügyi és adózási háttere csak most következett volna, de az már tényleg kb. olyan lett volna - a hasonlatoddal élve -, mint karosszékből lövöldözni egy vadaskert közepén. Hiába nem célozgat az ember, akaratlanul is könnyen eltalált volna valakit. :D (Na jó, a mostani kommentedtől függetlenül is úgy gondoltam egyébként, hogy abba a témába nem kéne belemenni, mert abból TÉNYLEG sértődés lett volna egyesek részéről, a legnagyobb jóindulat mellet is.)<br /><br />A beavatás meg a papír mellesleg valóban lehetnek üres, formális dolgok is, az értékül ott kezdődik, ha meggyőződnek arról, hogy olyanok és csak olyanok kaphatják meg ezeket, akik emberileg és szakmailag is méltóak rá, hogy jógaoktatók lehessenek az adott vonal képviseletében. Ekkor kezdődik a formalitáson túlmutató értékük, legalábbis számomra.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-6306725296490021542010-09-26T05:05:55.267+02:002010-09-26T05:05:55.267+02:00Jajj Varyajogi, te tök idegesitô vagy.
Egyébként -...Jajj Varyajogi, te tök idegesitô vagy.<br />Egyébként -csak úgy kiváncsiságból -a rendes nevedet is vàllalod, vagy azert annyira nem nyilvános a véleményed?<br />Csak hogy tudjuk, kit ( =melyik nagyképü jógaoktatót) tisztelhetünk benned...<br /><br />KataAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-7722546782449847482010-09-25T16:57:10.605+02:002010-09-25T16:57:10.605+02:00Kedves Vajrayogi!
Először nem is éreztem inspirác...Kedves Vajrayogi!<br /><br />Először nem is éreztem inspirációt arra, hogy válaszoljak a kommentedre, mert nem érzem úgy, hogy bizonygatnom kellene a hitelességemet bárki előtt. A lelkiismeretemmel szembenézve mondhatom, hogy nem csapok be senkit, és azt tanítom, amit tanultam, illetve amit gyakorlok. Úgyhogy csak azért válaszolok, mert egyesek esetleg félreértelmezhetik a hallgatásomat. <br /><br />A vegetáriánizmustól azért jócskán elkanyarodtunk, pedig ha, mint ahogy eredetileg javasoltam, ezt tekintenénk a hitelesség egyik ismérvének, igencsak megszóródnának a jógaoktatók világszerte. És szerintem az életmód, a tapasztalat, és a lelkesedés sokkal fontosabb tényezők egy oktató hitelességében (legalábbis számomra), mint a papírok, a beavatások, és egyéb formális dolgok. De szerintem mindenki eldöntheti maga, hogy kedveli-e az óráimat vagy sem, van választási lehetőség.<br /><br />Ha Pattabhi vérvonalát nézzük, akkor az eddigi tanáraim közül Sharmilla (Pattabhi unokája) lenne elvileg a leghitelesebb Astanga-guru, ennek ellenére az ő órája tetszett a legkevésbé. A jóga szerintem sokkal több, mint valamiféle "törzshöz" való tartozás, vagy abba történő beavatás. A jóga az életerő folyama, és én ezzel ismerkedem, és próbálok másokat is megismertetni. Hogy ezt mennyire jól vagy rosszul teszem, azt nem az én tisztem eldönteni. Viszont odáig legalább eljutottam, hogy nem akarok mindenáron valamiféle elvárásoknak megfelelni, hanem megvan a saját értékrendem, és annak alapján haladok.Gauranga Dashttps://www.blogger.com/profile/04027013721347619626noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2389334795161374820.post-63168586025269486072010-09-25T12:05:14.075+02:002010-09-25T12:05:14.075+02:00Szia Gauranga!
Köszi a választ, mivel ez egy hoss...Szia Gauranga!<br /><br />Köszi a választ, mivel ez egy hosszabb történet lesz, megpróbálok részletekben válaszolni. (Bár attók félek, némelyik témánál igencsak darászfészekbe lehet nyúlni, de hát te akartad… :D )<br /><br />„Nem tudom, hogy miért vagy azon az állásponton, hogy nem követek semmilyen hiteles hagyományvonalat. Leginkább Krishnamacharya követőjének vallom magam, aki korunk egyetlen Vaisnava vallású jógaoktatója volt. Az ő tanítványai közül BNS Iyengarhoz tartoznak azok a guruk (Kamal, Ajay, Sheshadri és Shiva), akiktől én tanultam. Szerintem teljesen hiteles vonal.”<br /><br />Egy hagyományvonal követése (pláne oktatói szinten) azért szerintem egy kicsit bonyolultabb annál, hogy valaki „követőnek vallja magát”. Én nem így láttam az írásaidból – és néha deklaráltad is ennek ellenkezőjét, pl. leírtad régebben, hogy nem tradícionális astangát tanítasz (amikor egy youtube kommentár kapcsán szóba került, hogy olyan astanga gyakorlatokat csinálsz, amelyekre még nem igazán vagy felkészülve, és egy astanga tanár még neme engedné neked ezeket). Szerintem az, ha te összefüggéseiből kiragadsz egyes mesterek rendszerének tanításaiból dolgokat (pl. PJ: „izzadni kell gyakorlás közben”), és erre felépíted a saját jógairányzatodat, ez teljesen okés, szép, jó, hasznos, elismerésre méltó stb., de azért ezt egy hagyományvonal követésének nevezni kicsit(?) erős… :))<br /><br />Az általad hivatkozott tanárokkal/gurukkal kapcsolatban kérlek, segíts ki egy kicsit:<br /><br />- Krishnamacharya, Kamal, Ajay, Sheshadri és Shiva közül ki tanított Iron Yogát, Agni Yogát, netalán Hot Ashtangát – vagyis azon stílusokat, amelyeket te oktatsz és gyakorolsz?<br /><br />- Végeztél-e a hivatkozott urak hagyományvonalán belül oktatóképzést, vagy legalább követed-e minél pontosabban a hagyományvonaluk oktatási módszertanát, csak indokolt esetben (pl. egészségügyi probléma) változtatva azon?<br /><br />- Kaptál-e bármelyik úrtól beavatást a hagyományvonalba, ha igen, milyen szintűt (pl. mantra, név, szannyászin stb.?). Ha nem használnak beavatást, akkor megkaptad-e bármilyen formában a vonal szellemi vezetőjének jóváhagyását arra vonatkozóan, hogy te az ő vonaluk képviseletében jógát oktass?<br /><br />- A gyakorlásod és a tanításod áll-e az adott vonal magasabb szintű képviselőjének rendszeres ellenőrzése, szupervíziója alatt? <br /><br />Most így elsőre ennyi kérdés jutott eszembe, nyilván lehetne még finomítani a dolgot, de ezek alapján nagyjából már képet lehet alkotni szerintem arról, hogy klasszikus értelemben véve hiteles jógáról van-e szó. (Természetesen a „hiteleset” NEM olyan értelemben kell itt tekinteni, hogy ha ezek nem állnak fenn, akkor az adott jógairányzat alacsonyabb rendű lenne, vagy ne lehetne teljesen korrekt más szempontokból.)<br /><br />Egyébként meg nem érzem úgy, hogy a zsebemben hordanám a bölcsek kövét, épp ezért nem akarok háborúzni senkivel, csak véleményt cserélni, és megismerni mások álláspontját. Nincs szükségem tehát se sortűzre, se fehér zászlóra, meg különben is, szeretek mindenkit, písz. :)).<br /><br />VyAnonymousnoreply@blogger.com