2021. június 22., kedd

A mindent átható brahman

Újabb részlet az Ísvara-gítából:

3.7. majá tatam idam visvam dzsagad avjakta-múrtiná
mat-sztháni szarva-bhútáni jasz tam véda sza véda-vit

Én, akinek formája megnyilvánulatlan, ezt az egész világot áthatom. Minden lény bennem nyugszik. Aki tudja ezt, az ismeri a Védákat.”

A vers majdnem megegyezik a Bhagavad-gítá 9.4. versével:

majá tatam idam szarvam dzsagad avjakta-múrtiná
mat-sztháni szarva-bhútáni na csáham tésv avaszthitah

Megnyilvánulatlan formámban ezt az egész univerzumot áthatom. Minden lény Bennem van, de Én nem vagyok bennük.”

A különbség csupán annyi, hogy Krisna a Bhagavad-gítában hangsúlyozza az egyidejű azonosságot és különbséget a brahman és a Teremtés között (lásd a következő verset (Bhagavad-gítá 9.5): “És mégsem nyugszik Bennem minden teremtett. Íme misztikus hatalmam! Habár Én vagyok az összes élőlény fenntartója, s jelen vagyok mindenhol, Én magam mégsem vagyok része e kozmikus megnyilvánulásnak, mert Én vagyok a teremtés eredeti forrása.”), míg Siva elsődlegesen a brahman és minden kiáradása, megnyilvánulása közötti azonosságot, azaz nem-különbözőséget hangsúlyozza.

Nincsenek megjegyzések: