2020. február 27., csütörtök

Szamádhi a természetben

Újabb részlet Gregor Maehle Szamádhi-könyvéből:

"Éveken keresztül igyekeztem mélyebbre menni, de nem sikerült. Beleütköztem egy falba a gyakorlásomban. Idővel be kellett látnom, hogy egy nálam fejlettebb gyakorló sikerrel járt volna a városi élet akadályai ellenére, de az én elmém túlzottan sérülékeny volt, és túlzottan hatott rá a nagyvárosi zsivaj általános alaphangja ahhoz, hogy sikert érjek el. És akkor jött egy felismerés, hogy van olyan hely a természetben, ahová elvonulhatnák, hogy elérjem ezeket a magasabb szinteket. Az én tudatalattim úgy van berendezkedve, hogy ha elvonulok a természetbe, akkor képessé válhatok a magasabb tudatállapotok elérésére. Az emberiség legtöbb szakrális hagyománya javasolja, hogy vonuljunk vissza egy elhagyatott helyre a természetbe, de nem szükséges mindenki számára. Egy alkalommal volt egy látomásom, melyben magamat láttam, ahogy egy erdővel fedett hegyen meditálok, ami úgy tűnt, hogy Ausztrália keleti partjainál van, kilátással a Csendes-óceánra. Tudtam, hogy ez volt az a hely, amit kerestem; éreztem a késztetést, hogy megtaláljam ezt a helyet, ott éljek és gyakoroljak. Másfelől viszont, egy ilyen hegyi birtok megvásárlása messze meghaladta pénzügyi kereteinket. Meglehetősen hamar elkezdtem kételkedni a látomásomban, és végül teljesen el is felejtettem.

Körülbelül egy évvel később a feleségem és én láttunk egy fényképet, amelyen egy birtokot hirdettek, és ez felkeltette az érdeklődésünket annyira, hogy megszerveztünk egy megtekintést. Az autóút meredek lejtőkön, sziklákon és ősredőkön keresztül kanyargott több kilométeren keresztül. Amikor megérkeztünk a hegy tetejére, és a talajra léptünk, a hegy magával ragadott, és átvette az irányítást felettünk. Egymásra néztünk, és tudtuk. Ez volt az a hely. Miután több hónapig gyűjtöttük a rávalót, és miután egy darabig úgy tűnt, hogy ez egész ötlet megbukik, valahogy sikerült megvennünk a birtokot. Néhány nappal később kaptunk egy cd-t, melyen több száz fénykép volt a földünktől, amit helikopterről készítettek. Volt Közöttük egy kép a dzsungel födte hegyről, amint a csendes-óceánra néz – pontosan ugyanaz a kép, mi a látomásomban is megjelent két évvel korábban.
A kezdeti nehézségek után (körülbelül kilenc tonna könyvet és kézzel faragott kőszobrokat (meg persze néhány konyhai eszközt is) kellett feljuttatnunk a 400 máter magas sziklacsúcsra, elkezdtem kijárni a hegytetőre minden reggel, hogy legalább 90 percig gyakoroljam a szamádhit, vagy néha több óráig; és olykor, amikor nem volt semmilyen kötelezettségem, tíz órát is fent voltam a hegycsúcson. Hajnal hasadta előtt kezdtem (amit Indiában bráhmi-muhúrtának neveznek, vagyis isteni időnek, amikor a legközelebb vagyunk Istenhez), kelet felé, a Csendes-óceán felé fordulva. Zsigeri tapasztalatot szereztem arról, hogy a magány és a természet miért teszi könnyebbé a szamádhi elérését.
Nem elszigetelt egyének vagyunk, hanem egy pszichológiai közösség. Minden nemzet, csoport, város és nagyváros a saját pszichéjével rendelkezik. Például, ha egy országot támadás ér, akkor hirtelen mindenkit hatalmába kerít a félelem, és bosszút akar állni. A polgárok között megjelenik a félelem gerjesztette vérszomj. Hasonlóképpen, a nagy események, legyen az terrortámadás, sportesemény, vagy természeti katasztrófa, nyomot hagynak a kollektív pszichénken. Mindannyiunkat megváltoztatják. Amikor megpróbáltam gyakorolni a mély szamádhit a városban, nem voltam sikeres, mert érzékeltem a kollektív aggodalmat, depressziót, dühöt, csalódottságot és kapzsiságot. A jógi azonban más irányba szeretne menni, mint amit a manipulatív tömegsajtó által gerjesztett érzelmi közhangulat diktál."