2011. április 11., hétfő

A belső hang

Újabb részlet a Hatha-jóga Pradípikából:


asakja-tattva-bódhánám múdhánám api szammatam
próktam góraksa-náthéna nádópászanam ucsjaté /64/


Most az anáhata náda gyakorlását fogom leírni, Góraksanátha tanításai szerint, azok érdekében, akik képtelenek megismerni a valóságot, mert ezt a módszert a tudatlanok is kedvelik. 


srí-ádináthéna sza-páda-kóti-laja-prakáráh kathitá dzsajanti
nádánuszandhánakam ékam éva manjámahé mukhjatamam lajánám /65/


Srí Ádinátha tizenkét és fél millió módszert tanított a lajára, de már mind elveszett. Ezek közül az anáhata náda az egyedüli lényeges a véleményem szerint.


muktászané szthitó jógí mudrám szandhája sámbhavím
srinujád daksiné karné nádam anta-sztham éka-dhíh /66/


Muktászanában ülve vegyük fel a sámbhaví mudrát, és hallgassuk a belső hangot a jobb fülünkben koncentrált elmével.


sravana-puta-najana-jugala-ghrána-mukhánám niródhanam kárjam
suddha-szusumná-saranau szphutam amalah srújaté nádah /67/


A füleket, a szemeket, az orrot és a szájat el kell zárni és akkor hallhatóvá válik a tiszta hang a szusumnában, amelyet megtisztítottunk minden szennyeződéstől.


árambhas csa ghatas csaiva tathá paricsajó' pi csa
nispattih szarva-jógésu szjád avaszthá-csatustajam /68/


A jógában négy szint van: 1) árambhá (kezdő szint); 2) ghata (edény); 3) paricsaja (megismerés) és 4) nispatti (elmerülés). 


athárambávaszthá:
brahma-granthér bhavéd bhédád ánandah súnja-szambhavah
vicsitrah kvanakó déhé' náhatah srújaté dhvanih /69/


Amikor a [szívben lévő] Brahma-granthit átszúrjuk a pránájáma segítségével, akkor örömöt tapasztalunk a szív vákuumában, és a testünkön belül meghalljuk az anáhata hangokat, mintha ékszerek csilingelnének.


divja-déhas csa tédzsaszví divja-gandhasz tva-rógaván
szampúrna-hridajah súnja árambhé jógaván bhavét /70/


Az árambha állapotában a jógi teste isteni, ragyogó és egészséges lesz, és isteni illatot áraszt. Az egész szíve kiürül.


Az utóbbi fejezetben többször előfordult a súnja kifejezés. Ez nem feltétlenül a szív vagy a tudat teljes kiürítését jelenti, hanem az anyagi gondolatok, benyomások kiürítését jelzi, és a szív megtöltését transzcendentális gondolatokkal. 


atha ghatávaszthá:
dvitíjájám ghatí-kritja vájur bhavati madhja-gah
dridhászanó bhavéd jógí gjání déva-szamasz tadá /71/


A második szinten a levegők egyesülnek, és a középső csatornában kezdenek mozogni. A jógi testhelyzete megszilárdul, és olyan bölcs lesz, mint egy félisten.


visnu-granthész tató bhédát paramánanda-szúcsakah
ati-súnjé vimardas csa bhérí-sabdasz tadá bhavét /72/


Ezzel a módszerrel a [torokban lévő] Visnu-csomót is átszeli, amit az jelez, hogy megtapasztalja a legmagasabb örömöt, és akkor a torkában támadó vákuumban a bhéri [csörgődob] hangját hallja.

Nincsenek megjegyzések: