2009. július 23., csütörtök

Páros jóga Balin

Nóri webnaplójának utolsó része következik. Amúgy épen és egészben megérkezett, tegnap már órán is volt. Péntek reggel ismét tart Mysore órát.

Balinéz jóga ezúttal egy kicsit másképp – PÁRBAN

Bali szigete nemcsak paradicsomi szépségéről és csúcskategóriájú hoteljeiről híres, hanem a kiemelkedő színvonalon igénybe vehető spa szolgáltatásairól is. Nincs ez másként a mi szállodánkban sem, csak úgy vettem észre, hogy a luxuskezelések a vendégek körében nagyobb népszerűségnek örvendenek, mint a kora reggeli jóga a tengerparton. Bizonyítékul szolgáljon, hogy amikor múlt kedden elhatároztam, hogy részt veszek a mindössze heti egy alkalommal rendelkezésre álló jógaórán, én voltam az egyedüli jelentkező. Igaz, előző héten mi is inkább a Kintamani nevű szigettúrát választottuk, s már kora reggel elindultunk szállásunkról, hogy ellátogassunk az 1717 m magas Batur vulkánhoz és a kráterben fekvő Batur-tóhoz. A helyiek szerint a vulkán Dewi Danu, a vulkánisten otthona, ezért a krátertó környékét szent helyként tisztelik.

Ezen a héten azonban kérdés sem fér hozzá: a jóga győzött. Az oktató egy Wayan Prapta Wiana névre hallgató balinéz fiú volt. Aki esetleg olvasta az előző bejegyzésem, az már tudja, hogy a név Wayan része azt jelenti: a család első gyermeke. Kicsit visszaesett a hőmérséklet, és a szél is egyre inkább feltámadt, úgyhogy az óra a tengerpart helyett, ezúttal a trópusi kertben zajlott. Az elején egy kicsit beszélgettünk, kinek milyen jógás múltja van. Kiderült, hogy Prapta nem Nusa Dua-n lakik, hanem Sanurban, ahol egy ottani hotelben tanít jogát, pilatest, thai chit, aqua aerobicot és egyébként még egyetemre jár.

A DNy-on fekvő Sanurról annyit érdemes tudni, hogy tengerpartján egyetlen toronyház magasodik, ez pedig a Grand Bali Beach. A csúnya, tízemeletes, modern építmény elkészülte után született meg a határozat, hogy Balin az épületek nem lehetnek magasabbak, mint a pálmafák. Az egykori kis halászfaluban nagy hagyománya van a fekete mágiának. Sok nyugati művész megfordult már itt: Walter Spies a Balin alkotó, de nem balinéz származású híres festőművész; itt telepedett le Margaret Mead a világhírű antropológus és a belga festő, Le Mayeur is.

Az oktatóra, Praptara visszatérve, azt is elmesélte, egy indiai hölgy a mestere, s terve, hogy a közeljövőben ő is kimegy egy időre Indiába, hogy fejlessze jógatudását. Én ezt igazából örömmel hallottam, mert bár itt létünk alatt sok helyi emberrel beszélgettem, furcsa mód eddig egyikük sem akarta elhagyni Balit. Sőt azt tapasztaltam, hogy az „I LOVE BALI” feliratú póló is inkább a helyiek körében menő, mintsem a turisták veszik.

Ennyi előzmény után, hogy végre az óráról is írjak, Prapta megkérdezte tőlem, nem lenne-e ellenemre, ha Couple Yoga-t tartanánk. Mivel még korábban soha nem vettem részt páros gyakorolásban természetesen belementem. Először az itteni szokás szerint meditációval kezdtük az órát. Megtudtam, hogy a balinéz filozófia szerint a Napüdvözletek előtt a ráhangoló, stresszt oldó feladatok elengedhetetlenek.

A Szúrja Namaszkár számomra ezúttal is nagyon érdekes volt- akárcsak múltkor Miss Andy óráján -, egy csomó elemből épült fel, s csak kétszer végeztük el mindkét lábra. Majd az állógyakorlatok következtek, amik igazából szinte azonosak voltak az Astanga sorozat elején elvégzendő ászanákkal, azzal a kivétellel, hogy itt nemcsak magamra, hanem egy másik emberre is kellett koncentrálnom. Amennyire érzékeltem, a páros jóga gyakorlatai viszonylag egyszerűek, a kivitelezés nehézsége a figyelemmegosztásban rejlik. Fokozatosan tértünk át a talajgyakorlatokra, melyek keretében cipészpózban, féllótuszban, terpeszben és lótuszban is végrehajtottunk előre- és hátrahajlítást valamint gerinccsavarást.

A gyakorlást egy számomra ismeretlen mantra többszöri eléneklésével, majd az órakeret szerint meditációval zártuk. Szorgalmas Atma Centeres tanítványhoz méltóan megszereztem a mantra szövegét, hátha megdicsérnek otthon. Anyukám pedig fényképesen is dokumentálta az órát, ha valaki kíváncsi rá, a Facebookon elérhető néhány fotó.