2018. június 21., csütörtök

A tudás esszenciája

Újabb részlet a Krishnamacharya-könyvből:

"Mindenkinek meg kell próbálnia megtenni minden erőfeszítést annak tanulmányozására, ami az átma-gjánához (önvalóról szóló tudás) és a prapancsa-gjánához (a világról szóló tudás) vezet. Ez az egyetlen tudás, amit keresni kell és odaadóan törekedve meg kell próbálni megkapni. Bármilyen más témával küzdeni csupán az idő és erőfeszítés pazarlása. Csak a jóga-sásztra és semmi más nem fogja világosan elmagyarázni és megértetni az átma-gjánam és prapancsa-jgánam formáját, tulajdonságait és természetét. Ezért mindenkinek meg kell tanulnia, gyakorolnia és tapasztalnia kell a jóga titkait."

(Ezt a két kifejezést úgy is értelmezhetjük, mint az Önvalóról, vagy istenről vagy az Abszolútról szóló tudás (átma-gjánam) és a kiáradásairól, energiáiról, megnyilvánulásairól szóló tudás (prapancsa-gjánam). Vagyis az abszolút tudás megszerzése során meg kell ismernünk a transzcendens Istent és az immanens Istent, aki a teremtésén keresztül nyilvánul meg minden fűszálban és atomban. A spirituális tudást a hinduizmusban három aspektusra osztjuk: szambandha (a kapcsolatokról szóló tudás), abhidhéja (a folyamatról szóló tudás) és prajódzsana (a végső tökéletességről szóló tudás). Ez a hármas tagozódás más spirituális hagyományokban ugyanígy megjelenik. A szambandha-gjána általában három elv közötti kapcsolatot vizsgálja: az Én, az Abszolút és a Világ. Az abhidhéja a „megközelítés” tudománya, vagyis az Én és Isten közötti kapcsolat helyreállítását és fejlesztését tárgyalja. Minden spirituális folyamatban vannak lépcsőfokok és gyakorlatok, valamint a fejlődést különböző fokmérőkkel vizsgálják az egyes rendszerek. A prajódzsana a végső tökéletességről, a lélek által elérendő állapotról és az Abszolút Igazságnak ebben a tökéletes állapotban megtapasztalható terémszetéről szóló tudás. A nirguna brahmna, vagyis a tulajdonságok nélküli brahman eleve szavakkal leírhatatlan, viszont a szaguna brahman, vagyis a tulajdonságokkal rendelkező brahman négy ismérv alapján határozható meg: náma (név), rúpa (forma), guna (tulajdonság), krijá vagy lílá (cselekedetek).)

Nincsenek megjegyzések: