2014. november 4., kedd

A pitta és a kumbhaka hossza

Újabb részlet Gregor Maehle Pránájáma-könyvéből

"Izzadás, a kumbhakák hossza és az agni megtisztulása

A Hatha-jóga Pradípiká és sok más szöveg a gyakorlás három szintjéről beszél: kanistha (kezdő), madhjama (középső) és uttama (haladó), amit gyakran a következő kumbhaka-időtartamokkal azonosítanak: 48 másodperc, 64 másodperc és 80 másodperc. Ne feledjük, hogy a „kezdő” szint ebben az esetben a komoly, elkötelezett, spirituális gyakorlás szempontjából értendő, amely a jógi teljes átalakulását célozza meg. Az ilyen gyakorlás 48 másodperces kumbhakával kezdődik, de abszolút értelemben véve ez már komoly gyakorlás, és senkinek sem szabad belefognia, aki nincs megfelelően előkészítve és kiképezve rá. A kanistha, madhjama és uttama szintek sorrendben izzadást, a prána remegését, majd a prána szilárdságát eredményezik (Hatha-jóga Pradípiká 2.12). Ez a végső szint a magasabb ágak (antarangák) előfeltétele, de az első szintet kísérő izzadást elengedhetetlennek tartják a nádík és az elme megtisztulásához. Ez a „tapasz” szó valódi értelme, mivel a szó a „tap” (főzni) tőből származik.

Emlékezzünk itt vissza Szundaradéva kijelentésére, hogy a tiszta, el nem fojtott pitta (metabolikus tűz) szítja fel a bölcsesség tüzét, elhárítja az akadályokat (a dósákat), és a Kundaliní felébresztését eredményezi (Hatha Tatva Kaumudí 37.55). A pitta azonban rendes körülmények között nagyon ritkán kerül ebbe a tiszta, zavartalan állapotba, és inkább dósaként (hibaként) működik. A pitta akkor tér vissza a tiszta, zavartalan állapotába (a szattva fizikai megnyilvánulásává válva), amikor lassan felerősítjük a kumbhaka tüzét, miközben megtartjuk a testünk tisztaságát a mitáhára (mérsékelt evés) és az elme tisztasága által, amit az Isten előtti meghódolás (Ísvara pranidhána) által érhetünk el. E két lényegi támogatás nélkül jobb, ha nem visszük el a kumbhakánkat a kanistha szintig (vagyis 48 másodpercig), mivel a pitta zavart marad, és akadályozni fog."  

Nincsenek megjegyzések: