Negyedik
év:
Gyakorlat:
ászanák (Haladó „B” ászanák)
Szimhászana
Vriksászana
Viparíta
Csakrászana
Marícsjászana
E
Marícsjászana
F
Marícsjászana
G
Marícsjászana
H
Jógászana
Bhadrászana
Sziddhászana
Adhómukha
Padmászana
Bhudzsangászana
Jógadandászana
Trivikramászana
Szamakónászana
Vírászana
Parjankászana
Digászana
Natarádzsászana
Tírjangmukha
Uttánászana
Krakacsászana
Sírsapádászana
Pungu
Kukkutászana
Tadászana
Pungu
Majúrászana
Ganda
Bhérundászana (A, B)
Úrdhva
Praszárita Pádászana
Tírjangmukha
Utthita Trikónászana
Szúpta
Kandászana
Ardha
Csakrászana
Táraksjászana
Jógapítha
Szálamba
Sírsászana (A, B, C, D)
Nirálamba
Sírsászana (A, B, C, D)
Parvatászana
Savászana
Megjegyzések:
Ez a lista a ma ismert negyedik, ötödik és hatodik sorozatból is
tartalmaz ászanákat. Természetesen a mai sorozatok már több
ászanát tartalmaznak, mint ez a negyedik sorozat. A szálamba
(megtámasztott) sírsászana négy változata valószínűleg
egybeesik a baddha-haszta sírsászana ma is ismert négy
változatával. A nirálamba (támaszték nélküli) sírsászana
pedig a mukta-haszta sírsászana négy változatával lehet azonos,
a D változat elképzelhetően a kéz nélküli fejenállásra utal.
Pránájáma:
- Sítalí
- Sítkarí
- Múrcssha
Elmélet
(szöveg):
- Szuthaszamhita (Síva-szamhitá?)
- Aparóksánubhúti
- Patandzsála Jóga-szútra
Megjegyzések:
Ez a három pránájáma szintén a Hatha-jóga Pradípikában
található. A Múrccsha egy haladó pránájáma, a neve „ájulást”
jelent. A Szúta Szamhitá egy szmárta írásra vonatkozik,
amely a saivita papok vallási előírásait részletezi, és a
Szkanda Purána részét képezi. De az is lehet, hogy
Pattabhi Jois a Siva Szamhitára gondolt, amely közvetlenebbül
köthető a jógához. Az Aparóksánubhúti szintén
Sankarácsárja műve, amely az advaita Védánta filozófia általa
lefektetett tanításait részletezi. Patandzsali Jóga-szútrái
pedig a jógafilozófia alapvető aforizmáit tartalmazzák.
Befejező
év (ötödik):
Gyakorlat:
A: Az ászanák ismétlése
B:
A pránájáma ismétlése
C:
Pránájáma: I. Pláviní, II. Kévala Kumbhaka
Elmélet:
1) Jóga-Upanisad
2)
Srímad-Bhagavad-gítá (Brahmánandagiri kimmentárjával)
Megjegyzések:
Az ötödik évben úgy látszik, hogy mind a négy sorozat ismétlése
volt a feladat, hiszen a jelenlegi Ashtanga rendszer szerint is a
haladóbb sorozatokat gyakorló jógik hetente egyszer átismétlik
az előző sorozatokat is. Ez a sillabusz a Pattabhi Jois által
létrehozott Ashtanga Research Institute tanmenete lehetett, br a
későbbi években számos módosításon ment keresztül, például
a pránájámák, kriják, múdrák és a jógaelméleti írások
oktatása háttérbe szorult az ászanákoz képest, illetve
elképzelhető, hogy nem is kötötte le annyira a nyugat jógikat. A
pláviní pránájáma egy olyan légzőgyakorlat, amit a vízben
lebegve szoktak gyakorolni. A kévala kumbhaka pedig a spontán,
önkéntelen légzésvisszatartásra vonatkozik.
A
Jóga-Upanisad kifejezés alatt általában a húsz, jógával
foglalkozó Upanisadot szokták érteni. Ezek közül öt a
mantrákkal foglalkozik:
1)
Amrita-Bindu-Upanishad
2)
Amrita-Nada-Bindu-Upanishad
3)
Tejo-Bindu-Upanishad
4)
Nada-Bindu-Upanishad
5)
Dhyana-Bindu-Upanishad
Négy
foglalkozik a légzéssel és a belső hang hallásával:
1)
Hamsa-Upanishad
2)
Brahma-Vidya-Upanishad
3)
Maha-Vakya-Upanishad
4)
Pashupata-Brahma-Upanishad
Kettő
a belső fényen való meditációval foglalkozik:
1)
Advaya-Taraka-Upanishad
Egy
foglalkozik a jóga minden formájának lényegével:
1)
Kshurika-Upanishad
Hét
jóga upansad pedig a kundaliní-jóga különböző aspektusait
részletezi:
1)
Yoga-Kundalini-Darshana-Upanishad
2)
Yoga-Sikha-Upanishad
3)
Yoga-Tattva-Upanishad
4)
Yoga-Cuda-Mani-Upanishad
5)
Varaha-Upanishad
6)
Tri-Shikhi-Brahmana-Upanishad
7)
Shandilya-Upanishad
És
végül az utolsó írás, amit Pattabhi Jois tanulmányozásra szán,
a Bhagavad-gítá, vagyis Krisna és Ardzsuna párbeszéde a
Mahábháratából.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése