2014. október 19., vasárnap

Ashtanga hatodik sorozat

Újabb részlet az Ashtanga-könyvből:

Ashtanga hatodik sorozat (Haladó D sorozat)

Bhudzsangászana A, B
Tírjang Mukhóttánászana
Csakrabandhászana
Ékapáda Csakrabandhászana
Sírsa-pádászana
Pungu Majúrászana
Gherandászana A, B, C, D
Ganda Bhérundászana
Úrdhva Praszárita Pádászana A, B
Tírjang Mukhótthita Trikónászana A, B
Ékapáda Sírsa Jógadandászana
Szúpta Kandászana A, B
Ardha Csakrászana
Jógapíthászana A, B
Baddha Haszta Sírsászana A, B, C, D
Mukta Haszta Sírsászana A, B, C
Parvatászana A, B, C
Savászana

Megjegyzések: A hatodik sorozat végén gyakorolt savászana eltér a többi sorozat végén gyakorolt relaxációs póztól, melyet Pattabhi Jois nem is nevezett savászanának, csak azt mondta, hogy „Take Rest”. Ebben az esetben viszont a savászanát, vagyis hullapózt úgy gyakorolják, hogy a sarok és a tarkó alá vannak támasztva, a törzs többi része pedig a levegőben van. A jóginak olyan állapotba kell hoznia az elméjét relaxáció közben, hogy az összes izom megfeszítése ellenére is mozdulatlan tudjon maradni. Ez a hipnózishoz hasonló állapot, amikor a páciens ugyanígy feltámasztható két szék között, de a pulzusa nem gyorsul fel, és az izmai a hullamerevséghez hasonló állapotba kerülnek. A befejező sorozat végén gyakorolt utpluthinak is hasonló a funkciója, itt is az a cél, hogy a pulzus ne gyorsuljon fel, hanem ugyanolyan mélyen és lassan tudjunk lélegezni, mint a padmászanában.


Sharath Jois azt állítja, hogy csak ő kapta meg nagyapjától mind a hat sorozatot, bár a korai Mysore tanítványok közül többen állítják, hogy a teljes rendszert megkapták Pattabhi Joistól. Igaz, hogy akkor még senki sem beszélt hat sorozatról, csak háromról vagy négyről. A következőkben azokat az ászana-listákat fogjuk felsorolni, melyek a korábbi időkből származnak.

Nincsenek megjegyzések: