"Ha nincs olyan tradíciónk, amire visszatekinthetnénk, és még nincs Ístadévatánk, egyszerű és közvetlen módon megtalálhatjuk az Ístadévatánkat. Patandzsali azt mondja, hogy „szvádhjáját ístadévatah szamprajógah”, ami azt jelenti, a meditációs istenségünk megtalálásához olvassuk a szent könyveket (Jóga-szútra 2.24). Vegyük elő a szent könyveket tetszőleges sorrendben, és kezdjük el tanulmányozni őket, és viszonylag hamar egyértelművé fog válni, hogy Isten melyik formája, megnyilvánulása vagy avatárja a legmegfelelőbb számunkra. Azt vonzzuk és azzá válunk, amire gondolunk. Ha az ingatlanos oldalakat tanulmányozzuk, akkor több ingatlanra tehetünk szert. Ha a divatlapokat tanulmányozzuk, akkor megtelik a ruhásszekrényünk, ha pedig szent könyveket olvasunk, akkor Istennek ahhoz a formájához fogunk vonzódni, amely számunkra a legmegfelelőbb.
Az
eddig leírt forgatókönyv az úgynevezett szaguna-Brahmanra,
vagyis a formával rendelkező Istenre vonatkozik. Isten (Ísvara) a
forma nélküli abszolút (nirguna-Brahman)
személyes formája. Vannak olyan jógik, akik Ístadévatája a
forma nélküli Abszolút. Ezek az emberek azonban általában a
gjána-jógát
gyakorolják, és nem a rádzsa-jógát
vagy karma-jógát.
Ez ezt jelenti, hogy csupán elmélkednek az Abszolút Valóság
természetén, és nem gyakorolják az ászanát,
pránájámát
vagy a múdrákat.
Ezt a jóga legnehezebb formájának tartják, egészen egyszerűen
azért, mert az elménk úgy működik, hogy automatikusan vonzódik
a formákhoz. Képtelen a forma nélküli felfogására. Csupán
akkor képes az intellektus vonzódni a forma nélkülihez, amikor
teljesen megtisztult minden forma iránti ragaszkodástól (például
a vagyon, az ellentétes (vagy azonos) nem gyönyörű
megnyilvánulásai stb.). Tradicionálisan a gjáníkkal
szemben éppen ezért követelmény, hogy cölibátusban éljenek és
ne legyen vagyonuk, tulajdonuk. Egyértelmű, hogy ez az út nem
járható az emberek nagy többsége számára, és ha a jógik nagy
csoportja választaná, akkor a társadalom működésképtelenné
válna. A jóga azonban azt tartja, hogy a társadalom hasznos, és
Isten megnyilvánulásának a része, ezért a társadalom
fenntartása egy nemes cél.
Az
alsóbb jóga és a rádzsa-jóga
A
Hatha-ratnávalí
szerint az alacsonyabb jógikus technikák, mint az ászana,
pránájáma
és a múdrák
haszontalanok, ha nem a rádzsa-jóga
célját szeretnénk elérni (1.19). A rádzsa-jóga
a királyi jógát jelenti. Ez a kifejezés a jóga „királyi
útjára” vonatkozik, ami általában az antarangákra
(belső tagokra) vonatkozik, vagyis a dháranára,
dhjánára
és a szamádhira.
Az ászana,
pránájáma
és a múdrák
segítségével szert tehetünk a tökéletes testre, tökéletes
egészségre, és esetleg még némi okkult erőkre is, amikkel
manipulálni tudunk másokat, de mindemellett meghalhatunk úgy, hogy
nem tudunk semmit a szívükben lakozó Istenről, és a valódi
természetünkről (Bhagavad-gítá
10.20.: „Én vagyok a mindenki szívében jelen lévő Önvaló.”
A rádzsa-jóga
és az Isten iránti odaadás a jógának azon aspektusai, amelyeknek
valóban lesz jelentősége a halálos ágyunkon. Manapság az
embereket a jóga egészségügyi hatásai vonzzák. Reménykedhetünk
abban, hogy ha tökéletes egészségre és tökéletes testre
teszünk szert, akkor hosszabb ideig élvezhetjük az örömöket és
a kényelmet, és tudat alatt elodázhatjuk a saját halálunk és a
számadás napját. Bizonyos értelemben ez igaz, de még ha 20 vagy
30 évvel meg is hosszabbítjuk az életünket a jóga segítségével,
az csupán egy pillanat a létezésünk örökkévalóságához
mérve. Az Úr Krisna azt mondja a Bhagavad-gítában,
- és nem csak Ardzsúnához szól, hanem mindannyiunkhoz - „Te
és én is időtlen idők óta létezünk. A különbség viszont az
közöttünk, hogy te nem ismered a múltadat, én pedig igen.”
(4.5)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése