A
mahásziddhák felsorolása
Az
alábbi lista a vadzsrájána buddhizmus nyolcvannégy
mahásziddhájának neveit és címeit tartalmazza:
- Acinta, a Fukar Remete
- Ajogi, a Tékozló Fiú
- Anangapa, a Jóképű Bolond
- Aryadeva (Karnaripa), az Egyszemű;
- Babhaha, a Szabad Szerető
- Bhadrapa, a Kivételes Brámhana
- Bhandepa, az Irigy Isten
- Bhiksanapa, a Kétfogú Sziddha
- Bhusuku (Shantideva), a Tétlen Szerzetes
- Camaripa, Isten Cipésze
- Champaka, a Virágok Királya
- Carbaripa (Carpati) Aki Kővé Dermeszt
- Catrapa, a Szerencsés Koldus
- Caurangipa, a Végtagok Nélküli Ember
- Celukapa, a Felélesztett Semmittevő
- Darikapa, a Rabszolga-király
- Dengipa, a Kurtizán Bráhmana Szolgája
- Dhahulipa, a Sebes Kezű Kötélverő
- Dharmapa, az Örök Tanuló
- Dhilipa, az Epikuroszi Kereskedő
- Dhobipa, a Bölcs Mosóember
- Dhokaripa, az Edény-hordozó
- Dombipa Heruka, a Tigrisen Lovagló
- Dukhandi, a Dögevő
- Ghantapa, a Szűz Csengő-hordozó
- Gharbari vagy Gharbaripa, a Bűnbánó Bölcs
- Godhuripa, a Madárfogó
- Goraksha, a Halhatatlan Tehénpásztor
- Indrabhuti, a Felvilágosult Sziddha Király
- Jalandhara, Dákiní kiválasztottja
- Jayananda, a Varjak Ura
- Jogipa, a Sziddha Zarándok
- Kalapa, a Jóképű Őrölt
- Kamparipa, a Kovács
- Kambala (Lavapa), a Fekete Leples Jógi
- Kanakhala*, a fiatalabb Fej Nélküli Testvér
- Kanhapa (Krishnacharya), a Sötét Sziddha
- Kankana, a Sziddha Király
- Kankaripa, a Megcsalt Özvegy
- Kantalipa, a Rogyszabó
- Kapalapa, a Koponyahordozó
- Khadgapa, a Rettenthetetlen Tolvaj
- Kilakilapa, a Nagyszájú Száműzött
- Kirapalapa (Kilapa), a Bűnbánó Hódító
- Kokilipa, az Elégedett Esztéta
- Kotalipa (vagy Tog tse pa, a Parasztguru
- Kucipa, a Golyvás Jógi
- Kukkuripa, (9-10. sz.), a Kutyabarát
- Kumbharipa, a Fazekas
- Laksminkara*, Őrült Hercegnő
- Lilapa, the a Királyi Hedonista
- Lucikapa, a Menekülő
- Luipa, a Halbélevő
- Mahipa, a Legnagyobb
- Manibhadra*, a Boldog Feleség
- Medhini, a Fáradt Gazda
- Mekhala*, az idősebb Fej Nélküli Testvér
- Mekopa, a Félelmetes Tekintetű Guru
- Minapa, a Halász
- Nagabodhi, a Vörös Szarvú Tolvaj
- Nagarjuna, a Filozófus és Alkimista
- Nalinapa, a magabiztos Herceg
- Nirgunapa, a Megvilágosodott Ostoba
- Naropa, a Rettenthetetlen
- Pacaripa, a Tésztasütő
- Pankajapa, a Lótuszban Született Bráhmana
- Putalipa, a Vándor Ikonhordozó
- Rahula, a Fiatal Vénember
- Saraha, a Nagy Bráhmana
- Sakara vagy Saroruha;
- Samudra, a Gyöngyhalász
- Śāntipa (vagy Ratnākaraśānti), az Elégedett Misszionárius
- Sarvabhaksa, a Falánk
- Savaripa, a Vadász
- Syalipa, a Sakál-jógi
- Tantepa, a Szerencsejátékos
- Tantipa, a Feledékeny Takács
- Thaganapa, a Notórius Hazudozó
- Tilopa, a Nagy Aszkéta
- Udhilipa, a Madárember
- Upanaha, a Cipész
- Vinapa, a Zenész
- Virupa, a Dákiní-mester
- Vyalipa, a Kurtizán Alkimistája
A
sziddha vagy csittar kifejezés végső soron hasonló
tartalommal bír, akkor is, ha a vadzsrájána buddhizmus 84
mahásziddhájára, Észak-India nátha-sziddháira
vagy a rasza-sziddhákként ismert középkori tamil
alkimistákra vonatkoztatjuk. Ez a mozgalom a vadzsrájána
buddhizmus, a saivita tantrizmus, az indiai alkímia, a mágia,
és az aszkéta szent, Gorakhnáth által tanított hatha-jóga
és pránájáma szintéziséből született. A jelen korban
viszont bármilyen nem-ortodox misztikusra vagy szentre
vonatkoztatható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése