Brahma Gájatrí mantra
Óm Bhúr Bhuvah Szvah Tat Szavitur Varénjam Bhargó Dévaszja Dhímahi Dhijó Jó Nah Pracsódaját
Óm - univerzális hangrezgés; Bhúh - létezés; Bhuvah - Abszolút Tudat; Szvah - Mindent átható; Tat - Isten; Szavitúr - Minden Forrásán; Varénjam - Aki méltó; Bhargó - Ragyogás; Dévaszja - Istenségen; Dhímahi - meditáljunk; Dhijó - az értelmünkkel; Jah - Aki; Nasz - minket; Pracsódaját - inspirál
Ebben a mantrában Szavitart, a dévát hívják segítségül, akit gyakran a Napistennel (szúrjával) azonosítanak. Ugyanakkor női istenségként is értelmezik a mantra alanyát, akit Szavitrínek (Brahmá felesége) szólítanak – többek között a mantrát emiatt Szavitrí mantrának is szokták nevezni. Szavitrí valójában a Gájatrí másik neve, mint ahogyan Szaraszvatí is. Tehát Gájatrínak valójában három neve van: Gájatrí az érzékek, Szavirtí az életerő (prána), Szaraszvatí pedig az Igazság jelképe. Ők hárman mindenkiben jelen vannak, és szimbolizálják a gondolat, a szó és a tett tisztaságát.
Szavitrí Gájatrí Istennő
Gájatrí Istennő eredetileg a mantra megszemélyesítése, aki Véda Matának tekinthető, azaz minden Véda anyjának, Brahmá hitvesének és minden tünemény mögött meghúzódó végső és változatlan igazságnak. A hinduk azonban nem csak istennőnek tekintik, hanem Brahman női jellegét is látják benne. Gájatrí Brahman minden tünékeny jellemzőjét egyesíti, beleértve a múltat, a jelent és a jövőt, valamint a létezés három birodalmát, a „Bhur-t, Bhuvah-t, és a Szvah-t”, ahol a
Bhur a földi sík (Bhúáloka),
Bhuva az asztrál sík (Bhuvar-lóka) és
Szvah a mennyei sík (Szvarga-lóka).
A spirituális öntudatra ébredtek és akik megerősödtek a magasabb szintű tudatosságban, testüket elhagyva egy magasabb szintű birodalomba kerülnek. Azok, akik anyagi gondolkodásúak, azon a szinten maradnak, amely közel van az anyagi világhoz, csak nem tudnak feljebb jutni. Ha nem vizsgázol jól, ha nem jól teszed a dolgaidat, akkor alacsonyabb osztályokban maradsz!
A Gájatrí széles körben idézett mantra a védikus irodalomban és néhány közismert klasszikus hindu szövegben. A mantra fontos része az Upanájana ceremóniának (a papok felszentelése), és mondogatása sok Brahmin férfinak a napi rituáléjához tartozik. A modern hindu reform mozgalom a nők körében is lehetővé tette a mantra gyakorlását, így manapság már az egész társadalomban használatos. Egyetemes Ima, mert bárki, bárhol, bármikor ismételheti a fizikai és spirituális jóléte érdekében. Ez a mantra az összes dimenziót felöleli, maga a tisztelet, Isten minden teremtménybeli megnyilvánulásának.
Gájatrí Mantra értelmezése
A Gájatrí Mantrát három részre lehet osztani: az istenimádat mindhárom alkotóeleme – dicsőítés, meditáció és az ima – megtalálható benne. Az első kilenc szó az Isteni megnyilvánulásokat jelöli.
‘Óm’ a Legfelsőbb Úr (Para Brahman)
‘Bhur’ a földi sík (Bhú-loka),
‘Bhuva’ az asztrál sík (Bhuvar-lóka)
‘Szvah’ a mennyei sík (Szvarga-lóka)
‘Tat’ a legfelsőbb Lélek (Paramátmá), Isten (Brahman)
‘Szavitúr’ – Az, amiből született
‘Varénjam’ jelenti az imádatot
‘Bhargó’ – fény, mely bölcsességgel ruház fel, elveszi a tisztátalanságot és isteni jellegű,
‘Dévaszja’ – Istenhez hasonlót jelent
‘Dhímahi’ – pedig azt, hogy meditálok.
Ezek jelentése, hogy meditálok mindezen szépséges Isteni minőségeken. ‘Dhijó jó nah pracsódaját’ jelentése – Értelem, ami minket megvilágosít.
"Óm, a három világot beragyogó legfelsőbb fény világítsa meg tudatunkat és irányítsa értelmünket az erényesség útjára!"
A Gájatrí mantra többezer éves és az idők folyamán sok-sok ember ismételte, melynek energiája a kozmoszban van. Ma, amikor ismételgetjük ezt a mantrát, valójában ráhangolódunk azoknak az embereknek az energiájára, akik energiát fektettek a mantra éneklésébe. Az emberi létben a legnagyobb ajándék elménk megvilágosodása, amikor megértjük a világot sé benne önmagunkat. Mai világunkban szükség van a megvilágosodásra. Világosodjon meg elménk, tisztátalanságainkat törölje el az Istenség sugárzó szépsége!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése