"Gaumukhászana (tehénfej-póz)
A
„go”
szó tehenet jelent, a „mukha”
pedig arcot. A gaumukha
kifejezés mindenre használható, ami furcsa, vagy véletlenszerű
formájú, mint például egy szabálytalan alakú ház. Még egy
szabálytalan alakú lukat is nevezhetünk tehénfejen, amelyet a
betörők törnek egy ház falába. A póz neve a gaumukha
fenti értelmezéseiből származik. A Gangesz forrását is
Gaumukh-nak nevezik, mert azt tartják, hogy a hegy a tehén arcára
hasonlít.
Megjegyzés:
A behajlított térdekkel ülő póz valóban hasonlít a tehén
fejére. A két térd alkotja az alsó és felső ajkait, a két
lábfej a füleit, a hátunk mögött kulcsolt karok pedig a szarvát.
Persze a karok kulcsolása miatt a póz aszimmetrikus, ezért Maehle
értelmezésének is van létjogosultsága.
Szimbolikus
értelemben, a tehén sokféle jelentőséggel bír Indiában.
Például az anyaság jelképe, és azoké, akik önként sokat adnak
és keveset kérnek. A Kámadhénu, a bőség tehene a jólét és
szerencse jelképe. Az Úr Krisna egyik neve Góvinda, ami a tehenek
urát jelenti, és ez mindannyiunkat arra a tényre emlékeztet, hogy
Krisna élete első részét Vrindávanában töltötte
tehénpásztor-fiúként. Indiában szentnek tekintik a teheneket, és
tilos megölni őket. A Shatapatha
Bráhmana
szerint a tehén és ökör húsát nem szabad megenni, mert ők
tartanak fenn mindent a Földön.
A
következő mítosz a tehén fontosságát hangsúlyozza. Hosszú
ideig tartó törvénytelenségek és éhínség után Prithu lett a
Föld királya. Alattvalói arra panaszkodtak, hogy a Föld
visszavonta a gyógyfüveket, gabonákat és zöldségeket, és így
nem volt mit enni. Prithu fogta az íját és nyilait és elindult a
Földistennő megkeresésére. A Földanya egy tehén formáját
vette fel és elmenekült. Hosszú hajsza után a Föld-tehén végül
megengedte, hogy Prithu megfejje, és ezen keresztül a Föld
termékenysége és bősége visszatért. Így a tehén annak a
bőségnek is a szimbóluma, amivel a bolygó ellát bennünket.
Sehol
sem egyértelműbb a Föld bőségének fontossága, mint a Rishi
Vaszistha és Kausika király közötti konfliktusban. Ahogy a
védikus királyoknál szokás volt, Kausika király meglátogatta
Vaszistha Rishi ásramját,
miközben az ellenségeivel készült csatába menni. A király és a
bölcs kellemesen viszonyultak egymáshoz, és meg is kedvelték
egymást, így végül Rihsi Vaszistha meghívta a királyt és az
egész hadseregét, hogy legyen a vendége éjszakára. Kausika
megpróbálta ezt megakadályozni, mivel nem akarta leterhelni az
ásram konyháját, de Vaszistha erősködött. Utána Vaszistha azt
mondta kívánságteljesítő Kámadhénu tehenének, hogy
biztosítson mindent, amire szüksége van. A tehén (mely a Föld
bőségét szimbolizálja) hegyekben álló párolt riszt, folyókban
áramló joghurtot, és mindenféle megszámlálhatatlan finomságot
adott.
Az
étkezés végén Kausika felhívta a bölcs figyelmét, hogy a tehén
valóban drága kincs, és mivel a törvény szerint minden kincs a
királyt illeti, Vaszisthának át kell adnia a tehenet a királynak.
Amikor a bölcs visszautasította, akkor Kausika először százezer
tehenet, majd tizennégyezer elefántot, és utána még nyolcezer
anrany szekeret is felajánlott neki. De Vaiszistha kérlelhetetlen
maradt, és visszautasította. Végül a király utasításba adta a
katonáinak, hogy erőszakkal vigyék el a tehenet. A Kámadhénunak
azonban sikerült kereket oldania. Visszamenekült Vaszisthához, és
megkérte, hogy védje meg. Vaszistha rámutatott, hogy bráhmanaként
nem volt hatalma a király fölött, aki a harcosok (ksatriják)
rendjéhez tartozott, és óriási hadsereggel rendelkezett. A
Kámadhénu akkor azt mondta Vaszisthának, hogy a világ egyetlen
ksatrijája
sem képes szembeszegülni egy bráhmana
erejével. Felajánlotta, hogy megoldja a helyzetet, ha Vaszistha
arra utasítja, hogy pusztító erőket nyilvánítson meg a kedvezők
helyett.
Vaszistha
azt parancsolta a tehénnek, hogy nyilvánítson meg egy hadsereget,
amely képes legyőzni Kausikáét. Miután Kausika emberei kiállták
az első rohamot, a tehén egy nagyobb hadsereget nyilvánított meg,
amely még vérszomjasabb és démonikusabb harcosokból állt. Végül
Kausika egész hadserege és száz fia is holtan feküdt a
csatatéren. Ekkor Kausika rájött, hogy egy ksatrija
hadereje nem tud szembeszegülni egy bráhmana
spirituális hatalmával. Lemondott királyi hatalmáról, és
visszavonult az erdőbe annak reményében, hogy a lemondás erejével
szert tehet egy bráhmana
spirituális erejére."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése