Egyik
este Kasjapa Risi már majdnem befejezte napi Isten-imádatát és
meditációját, és éppen az utolsó felajánlást helyezte az
áldozati tűzbe. A nap lassan lenyugodni készült. Most Kasjapa a
teremtő, az Úr Brahmá imádatához készülődött. Kasjapa egyik
felesége Daksa Diti nevű lánya volt. Diti megpróbálta
megközelíteni Kasjapát és kifejezni a szeretetét a férje iránt,
és azt várta tőle, hogy teljesítse be a vágyát. Ezzel
megzavarta Kasjapa imádatát, aki látta a sóvárgást a szemeiben,
és hallotta a hangjában. De Kasjapa megpróbálta elmagyarázni
neki, hogy még egy órát kellene várniuk, mert ebben az időben
Rudra kóborol mindenfelé a pisácsákkal (boszorkányokkal).
„Ilyenkor Ő maga is egy pisácsa formáját ölti, hamuval
fedi be a testét, hogy a testük iránti közömbösségre tanítsa
az embereket, akik finom selymekkel, virágfüzérekkel és
kozmetikumokkal díszítik azt. A test valójában csak a kutyák
eledele.”
Kasjapa
elmagyarázta Ditinek Rudra hatalmát és gazdagságát, és hogy
Májádéví is az ő szolgája. Ezért megkérte Ditit, hogy tartsa
távol az elméjét a világi élvezetektől, mivel ő tiszta elmével
és nagy tisztelettel akarta imádni az Urat. Diti viszont nem
hallgatott rá, és ragaszkodott a vágyához. Végül, mivel Kasjapa
erkölcsileg a lekötelezettje volt, kénytelen volt engedni a
vágyainak. Utána elment és megfürdött hideg vízben, majd ismét
leült meditálni. Diti kellemetlenül érezte magát és szégyellte,
hogy a vágyai ilyen helyzetbe hozták. Könnyekkel a szemében
futott a férjéhez, hogy a bocsánatáért esedezzen. Kérte, hogy
Rudra ne semmisítse meg a magot, amit a bölcs a méhébe helyezett.
A mindenható Úr Sivához is imádkozott, hogy hallgassa meg az
imáit és védje meg őt és az utódait.
Diti
siránkozására Kasjapa azt felelte, hogy két vétket is
elkövetett: a saját vágyának az áldozata lett, valamint
engedetlen volt a férjével szemben is, mivel nem volt tekintettel a
szavaira. Kasjapa azt mondta neki, hogy két, nagyon gonosz és bűnös
viselkedésű fia fog születni. Ártatlanokat fognak megölni, a nők
szemérmességét a sárba fogják taposni és nagy rishiket
fognak sértegetni. Egyszer majd, amikor a három világ már nem
fogja tovább tűrni az erőszakot és gonosztetteiket, az Úr
inkarnálódni fog csak azért, hogy megölje őket. Ditit mindez
nagyon elszomorította. Száz évig hordta a méhében ikerfiait,
tudván, mekkora bajt fognak hozni a dévákra és a rishikre.
Eközben
Vaikunthán az Úr Visnu és a társai a valóság és a szattva
(jóság) atmoszférájában éltek. Ez az a hely, ahol nem volt
semmiféle diszkrimináció. Egy nap Brahmá négy mentális fia, a
Kumárák úgy döntöttek, hogy meglátogatják az Úr Visnut
Vaikunthán. Bár őket tartják a legöregebb élőlényeknek, nagy
lemondásuknak köszönhetően mindig úgy néztek ki, mintha még
csak ötévesek lennének. Még a nagy bölcsek és rishik
számára is nagyon nehéz átjutni Vaikuntha kapuján. Ők azonban
sikeresen és akadály nélkül átjutottak Vaikuntha első hat
kapuján. A hetedik kapunál két, egyforma korú és ragyog külsejű
kapuőr állította meg őket, akiket arany koronák és egyéb
ragyogó ékszerek díszítettek. Dzsaja és Vidzsaja volt a nevük,
és tévedésből kisgyerekeknek nézték a négy Kumárát. A
Kumárákat nagyon megbántotta ez az eset, és azt mondták az
ajtónállóknak, hogy erre nem számítottak Vaikunthán, ahol a
nem-különbözőség az uralkodó. Azt is mondták Dzsajának és
Vidzsajának, hogy hogyan is számíthattak arra, hogy bármiféle
gonosz dolog beléphetne Vaikunthára, elvégre az az univerzum
Urának lakhelye. Így a kumárák megmondták a kapuőröknek, hogy
nem méltóak arra, hogy Vaikunthán éljenek, és ezért megátkozták
őket, hogy alá kell szállniuk a földre, a kéj, düh, és mohóság
földjére, amelyből minden különbözőség ered.
Dzsaja
és Vindzsaja rájött, hogy hibát követtek el. Azonnal leborultak
a Kumárák előtt, és bocsánatukért esedeztek. „Legyen úgy,
ahogy mondtátok” - mondták - „Kérlek adjátok az áldásotokat,
hogy minél előbb leszülethessünk, és mialatt a Földön vagyunk,
mindig emlékezhessünk az Úrra.” Ekkor az Úr Visnu és Laksmi,
jól tudván, hogy mi történt a szolgáikkal, Dzsajával és
Vidzsajával, a kapuhoz igyekeztek. A Szanatkumárák csodálkozva
látták azt, akin mindig meditáltak a szívükben. Azonnal
leborultak előtte és annyira ámultak ragyogó megjelenésén, hogy
le sem tudták venni a szemüket róla.
Megbánták,
hogy megátkozták az Úr Visnu szolgáit, és vissza akarták vonni
az átkot. De az Úr azt mondta, hogy a Szanatkumáráknak nem kell
visszavonniuk az átkukat, mert hatni fog. Az Úr elmagyarázta, hogy
ő volt az, aki rajtuk keresztül szólt, és ezért nem kell
bánkódniuk amiatt, ami történt. Az Úr Visnu elmondta, hogy
Dzsaja és Vidzsaja aszuraként fog megszületni a földön,
de az elméjük, a harag és gyűlölet tüzétől átizzítva mindig
össze fog kapcsolódni vele. Ekkor az Úr Visnu utasította Dzsaját
és Vidzsaját, hogy Diti méhében szülessenek meg, és amikor
eljön az ideje, az Úr saját maga fogja felszabadítani őket,
miután megtisztult elmével visszatérhetnek Vaikunrthára és
folytathatják szolgálatukat. Ekkor Dzsaja és Vidzsaja arcának
ragyogása eltűnt, sötétté és fénytelenné váltak, majd
alászálltak a Földre, és Kasjapa magján keresztül behatoltak
Diti méhébe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése