"Vírászana
A
vírászana
neve hőspózt jelent. Így ültek régen a harcosok. Kiváló
bevezető póz, a gyakorlásunk rendszeres részévé kell tenni,
mielőtt a meditációs pózok bármelyikét megpróbálnánk. Ha
minden nap gyakoroljuk a vírászanát,
akkor meghosszabbodik a négyfejű combizom, és minden más
meditációs pózt könnyebben el tudunk sajátítani. Érdemes
minden reggel tíz percet ülni vírászanában
az általános ászana-gyakorlás
előtt. Először hajtogassunk magunk alá pokrócot olyan
vastagságban, hogy ne érezzünk semmi fájdalmat a térdünkben.
Ahogy a combjaink lassan bemelegszenek és megnyúlnak, csökkentsük
a magasítást, míg végül, esetleg évek múlva, a puszta földön
ülve is meg tudjuk csinálni. Ez a padmászana
ideális előkészítése.
Ha
már leért a fenekünk a talajra, akkor átállhatunk valamelyik
másik pózra. Ha tudunk ülni a vírászanában,
akkor használjuk azt a pránájáma-gyakorlatokhoz
mindaddig, amíg a földön ülve, magasítás nélkül nem megy.
Ekkor váltsunk az ardha-sziddhászanára
vagy a szvasztikászanára,
majd a sziddhászanára,
végül pedig a padmásznára.
A
vírászana
sokkal jobb, mint széken ülni, még akkor is, ha viszonylag magasra
kell felpolcolni magunkat. Felfelé fordítjuk a talpainkat, és így
a prána
is természetesen áramlik felfelé, míg a széken ülve a
gravitáció mindig lefelé húzza a pránát.
A
vírászanában
fontos, hogy a comb párhuzamos legyen, és ne forduljon ki. A
lábfejeknek egyenesen hátrafelé kell mutatniuk, és nem kifelé,
ahogy a gyerekek ülnek gyakran. Ezzel ugyanis biztosan tönkretesszük
a térdeinket. A saroknak és a talpaknak felfelé kell mutatniuk, a
lábujjaknak pedig hátrafelé. A lábfejeket tegyük szélesebbre a
csípőnél, és hajtogassunk takarót a lábaink közé. Így,
lassan csökkentve a takaró magasságát, fokozatosan leereszkedünk
a lábaink közé.
Amennyire
lehetséges, tartsuk meg a medence előrebillentett állapotát. Ezt
ebben a pózban nehezebb megtenni, mint a többi meditációs pózban.
Ez az a gyenge pont, ami miatt előfordulhat, hogy előregörnyedünk
a vírászanában,
és ezért kell idővel továbblépni a többi pózra. Csak a
padmászana
az, amiben erőfeszítés nélkül tudunk ülni három órát, úgy,
hogy a gerincünk a támadni készülő kobra alakját veszi fel.
Vegyük
figyelembe, hogy a szentírásokban az ászana-nevek
nincsenek kőbe vésve. Nem volt olyan hagyomány, ami megőrizte
volna az ászana-nevek
pontosságát, olyan módon, ahogyan például egyes tradíciók
pontosan megőrizték a Védákat,
Upanisadokat, Jóga-szútrákat
és a Brahma-szútrákat.
India különböző iskolái különböző neveket használnak
ugyanarra az ászanára.
Például egyes iskolákban vadzsrászanának
nevezik a padmászanát,
a sziddhászanát
vagy éppen a vírászanát.
Az ászana-neveket
nem tartották annyira fontosnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése