Újabb részlet Gregor Maehle Jóga-szútra magyarázataiból:
"4.19. na tat-szvábhászam drisjatvát na – nem; tat – az; szvábhászam
– önmagában ragyogó; drisjatvát – a látott
természete miatt.
Az elme nem rendelkezik a tudatosság fényével, mivel a
látott természetével rendelkezik.
A tudatot látónak, drastának is nevezik. Azért nevezik
így, mert tiszta, tartalom és tulajdonságok nélküli tudatosság.
Ezt fontos megérteni. Ha a tudat rendelkezne jellemvonásokkal,
személyiséggel, múlttal, satöbbi, akkor nem lehetne folyamatosan
tudatos az elme tartalmáról. A jellemvonások, személyiség,
emlékezet és az egó vakfoltoknak felelnek meg az
elmeműködésünkben. Mivel van egy bizonyos emlékünk valamiről,
ez minden új benyomást meg fog színezni. Ezt a hétköznapi
életben is tapasztaljuk, ahol a dolgok hajlamosak az előzőleg
megszerzett hiedelmeknek megfelelően megnyilvánulni. Ha
megváltoztatjuk a hiedelem-rendszerünket, a világ hirtelen
másképpen fog kinézni. Ha bizonyos dolgok nem illenek bele a
hiedelemrendszerünkbe, hajlamosak vagyunk kiszelektálni őket, vagy
nem tudomást venni róluk.
Például egy szexista hajlamos nem észrevenni a nők által
elért eredményeket vagy teljesítményt; míg egy rasszista
hajlamos nem észrevenni a színesbőrű emberek nagy kulturális
eredményeit. Más szavakkal, az elme puszta természete, minden
tartalmával együtt, akadályozza a teljes tudatosságot. Abból a
tényből, hogy a tudat folyamatosan tudatában van az elmének,
tudjuk, hogy tartalom nélküli és tiszta. Ha rendelkezne más
tartalommal a tudatosságon felül, akkor ez a tartalom
megakadályozná az elmével kapcsolatos folyamatos tudatosságában.
Az a tény, hogy a tudat tiszta tudatosság, azt is jelenti, hogy
nem tudjuk közvetlenül megfigyelni. A tudatot egy belső utazás
által ismerjük meg, miközben lényegtelenként és átmenetiként
utasítunk vissza mindent, amit meg tudunk figyelni.
Tudjuk, hogy nem vagyunk azonosak a testtel, mivel meg tudjuk
figyelni. Megfigyelhető, tehát egy külső tárgy. Ugyanez igaz az
elmével kapcsolatban is. Mivel kényelmesen hátra tudunk dőlni, és
meg tudjuk figyelni az elmét minden kiterjedésében, mint egy
TV-műsort, tudjuk, hogy az elme egy tárgy és egy külső elem. Egy
még mélyebb réteg figyeli meg, ami a tudat, vagyis a látó. Ez a
látó nem látható, máskülönben saját maga is tárggyá válna,
és egy még mélyebb réteget kellene keresnünk.
Bár közvetlenül nem tudjuk érzékelni a látót, meg tudunk
állapodni a természetében, amelyet „igazságnak” vagy
„természetes állapotnak” nevezünk. Ha feladjuk a külső
kivetítés mesterséges folyamatát, akkor eljuthatunk a tárgy
nélküli (aszampragjáta) szamádhihoz. A látottal
való hamis azonosság feladása azt jelenti, hogy feladjuk az
azonosítást az egoikus test-elme képződménnyel. Az a tény, hogy
feladhatjuk ezt az azonosítást, ahogyan számos mester megmutatta,
csak azért lehetséges, mert nem a test/elme vagyunk.
Az ilyen gondolatok létezése, hogy „Az elmém megőrjít”,
és „Megváltoztattam az elmémet” arra utal, hogy van egy
mélyebb réteg, ami birtokolja, és működteti az elmét, és rajta
kívül helyezkedik el. Ez a réteg a tudatosság. Ha a tudatosság
az elmében lenne, akkor szinte olyanok volnánk, mint egy állat:
csak a külvilágról lennénk tudatosak, és egész nap csak a
késztetéseinket és ösztöneinket követnénk, anélkül, hogy
elgondolkodnánk a viselkedésünkön. A „szinte” kifejezést
azért használtam itt, mert az állatok nem teljesen ezt a mintát
követik. Amikor azonban egy másik embernek azt mondjuk, hogy „Úgy
viselkedsz, mint egy állat”, arra utalunk, hogy öntudatlanul
cselekszik, mintha a tudatosság az elméjén belül helyezkedne el,
és nem mélyebben, és hogy nem képes megfigyelni önmagát."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése