"4.20. éka-szamajé csóbhajánavadháranam
éka-szamajé –
egyidejűleg; csa – és; ubhaja –
mindkettő; anavadháranam – nem felfogható.
És nem tudjuk egyidejűleg felfogni
az elmét és a külső tárgyakat.
Ez a szútra egy másik
buddhista doktrína cáfolatára irányul, a buddhista nihilisták
(súnjavádík) által hangoztatott pillanatnyiság
doktrínájára. Ők nem csak hogy tagadják az anyag létezését,
mint ahogyan az idealisták teszik, vagy az elme létezését,
ahogyan a materialisták teszik, hanem mindkettő létezését
tagadják. A súnjavádík szerint sem az elme, sem az anyag
nem rendelkezik önálló léttel.
Emlékezzünk vissza arra, hogy a jóga
és a szánkhja mindkettő különálló létezését
elfogadja. A nihilisták szerint, az elme, az anyag, és az önvaló,
melyet szintén tagadnak, csupán pillanatnyilag felmerülő
gondolatok. Amikor az anyag és az elme gondolata szertefoszlik, a
létezésük is megszűnik. A súnjavádík szerint a világ
csupán egy elképzelés, ami felmerül az elmében, de az elme is
csak egy elképzelés, amelyet egy gondolat tartalmaz. Amint ez a
gondolat elül, az anyag és az elme egyaránt megsemmisül. Ebben a
gondolati iskolában, a felfogó, a felfogás, és a tárgy nem
különállóak, hanem csupán az egy felmerülő-és elülő
gondolat aspektusai.
A jelen szútra ezt a tant
cáfolja, azt állítva, hogy az elmét és a külvilágot nem tudjuk
egyazon pillanatban megfigyelni. Mondjuk, hogy meditációban ülünk,
és a világot figyeljük. Utána áthelyezzük a tudatosságunkat,
és megfigyeljük az elmét. Más szavakkal, megfigyeljük
önmagunkat, amint figyeljük a világot. Ez az áthelyezés a
másodperc töredékéig tart. Ha a tudatosságunkat visszairányítjuk
a világra, az a másodperc újabb töredékéig fog tartani.
Különösen akkor vesszük észre ezt az áthelyezést, amikor olyan
helyzetben vagyunk, ami intenzív koncentrációt igényel. Az ilyen
pillanatokban az önmagunkról szóló tudatosság nagyon
lecsökkenhet. Mindig meglepődünk azokon az atrocitásokon, amiket
az emberek egy háborús helyzetben képesek elkövetni. Ez azért
van, mert az önmérlegelés hatályon kívül helyeződik egy
vészhelyzetben.
Hasonlóképpen, meditálhatunk
autóvezetés közben, vagy megfigyelhetjük magunkat, amint
vezetünk. Ha egy feszült helyzetbe kerülünk, akkor át kell
helyezni a figyelmünket a külvilág felé, hogy gyorsabban tudjunk
reagálni. Ha az elmén van a fókusz, vagyis ha introspektívak
vagyunk, akkor először át kell helyezni a külvilágra, és utána
tudunk reagálni. Ha már eleve extrovertáltak vagyunk, akkor a
reakcióidő rövidebb lesz.
Ebből a pillanatnyi áthelyezésből,
ebből a tényből, hogy nem tudjuk mindkettőt egyszerre
megfigyelni, Patandzsali levezeti a pillanatnyiság doktrínájának
érvénytelenségét. Mivel a kettőt – az elme megfigyelését és
a világ megfigyelését – egy pillanat választja el, nem lehetnek
ugyanannak a gondolatnak a részei. Így a pillanatnyiság
doktrínája, amely szerint az elme és az anyag is semmi más, mint
pillanatnyi gondolat, meg van cáfolva.
Más bizonyíték is van arra, hogy az
elme és a jelenségek különböznek egymástól. Különösen,
amikor életveszélyes helyzetek és halálközeli élmények
leírásait tanulmányozzuk, felismerjük, hogy az elme megfigyelése
és a világ megfigyelése két különböző dolog. Évekkel ezelőtt
egy balesetet szenvedtem, amelyben egy harminc tonnás teherautó
lesöpört a motoromról. Egy vidéki úton előztem a teherautót,
amikor a sofőr, mindenféle figyelmeztetés nélkül áttért az én
sávomba. Egyáltalán semmit sem tudtam tenni az ütközés előtti
töredék másodperc alatt. Azt éreztem, hogy valami hirtelen befelé
húzott, és a dolgok nagyon lassan kezdtek mozogni. Rájöttem, hogy
többé nem a világot szemlélem, hanem önmagamat. A látásom
fénye és perspektívája hirtelen megváltozott, és hirtelen
teljesen elkülönültnek éreztem magamat. Sokkal inkább olyan
volt, mintha egy filmet néznék, és nem a saját életemet. A sokk
miatt hirtelen megszakadt a kapcsolatom az elmémmel, és csak a
tudat volt, amely megfigyelte az elmét. A testem és elmém reakciói
látszólag teljesen az én közreműködésem nélkül történtek.
Megfigyeltem, ahogy egy lassú, robotszerű mozdulattal a tenyereim
belekapaszkodtak a motor tankjába, és felugrottam guggoló
helyzetbe. Amikor bekövetkezett az ütközés, leugrottam a motorról
az útszél biztonságába. Ez a mozdulat a teherautó alá lökte a
motort, ahol összetört. Éreztem, ahogy a testem, vagy inkább egy
idegen test addig gurult és csúszott, amíg végül nyugalmi
állapotba nem került.
Itt több megfigyelés is érdekes
lehet. Először is megtapasztaltam azt, amit a Gítá úgy
fogalmaz meg, hogy „Minden tettet csupán a prakriti hajt
végre”, mivel a testem és az elmém megmentette önmagát
anélkül, hogy bármivel is hozzájárultam volna.
Másodsorban,
megtapasztaltam, hogy a tudat, ahogy az ősi szövegek mondják,
teljesen inaktív volt – teljesen elkülönült attól, ami
cselekedett. Harmadsorban, észrevehető különbség van aközött,
amikor a tudat közvetlenül megfigyeli az elmét, és az elmén
keresztül figyeli meg a világot. A különbség határozott és
dramatikus. Extrém helyzetekben, amikor az elme időszimulációja
ki van kapcsolva, megtapasztalhatjuk a különbséget a kettő
között.
Ebből és sok más ember által leírt
hasonló halálközeli élményekből arra következtethetünk, hogy
nem lehetünk egyszerre tudatosak az elméről és a világról, és
hogy a tudatosság nem az elmében helyezkedik el."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése