"4.23. drastri-drisjóparaktam csittam szarvártham
drastri – a látó; drisja – a látott (a prakriti); uparaktam – színezett; csittam – az elme; szarvártham – mindent magába foglaló.
Az elme célja az, hogy a látó és
a látott megszínezze.
Az elme az az eszköz, amely által a
világ felfogása vagy megismerése lehetséges. Más szavakkal, az
elme felelős a felfogás vagy érzékelés folyamatáért. Ahhoz,
hogy a látás megtörténjen, két további kategóriára is szükség
van, a látóra és a látottra.
A látott az univerzum, és az összes
tárgy, ami alkotja. Minden egyes tárgy lenyomatot hagy az elmében,
és megszínezi azt. Ezt a vonást az elme megszínezhetőségének
nevezzük. Miután különböző foltokat gyűjtöttünk össze,
inkább a múltban begyűjtött információra reagálunk, mint a
jelenlegi tárgyakra. Ezt a folyamatot nevezik feltételekhez
kötöttségnek.
Miután egy bizonyos ideig léteztünk
a feltételekhez kötött állapotban (mintegy harminc trillió
inkarnáción keresztül), megvalósítjuk, hogy a tárgyak által
nem érhetjük el a szabadságot és gyönyört, és befelé
fordulunk. Akkor rájövünk, hogy a látotton kívül egy másik
tényező is megszínezte az elménket, ez pedig a tudatosság.
Helyes filozófiai keresés által, amely azután lehetséges, hogy
az intellektust felkészítettük a jóga segítségével, rájövünk,
hogy a tudatosság nem helyezkedhet el az elmében, mivel az elme
változékony, a tudatosság pedig nem.
Így megértjük, hogy az elmét két
elv színezte meg, egy belső, és egy külső. Ez az elme célja.
Vjásza a kommentárjában sajnálattal nyilatkozik azokról, akik
abban hisznek, hogy az elme önmagában tudatos, és akik abban
hisznek, hogy egyedül az elme valóságos. Azt mondja, hogy a
szamádhiban megvalósítjuk, hogy a tárgy teljesen különáll
az elmétől, amelyben tükröződik. Hasonlóképpen jön az a
megvalósítás, hogy a látott teljesen elkülönül az elmétől.
Vjásza szerint, csak azok ismerik meg magát a tudatot és így
felszabadulnak, akik képesek elkülöníteni az ismerő (tudat), a
megismerés (elme) és a megismerhető (a világ) három elvét
egymástól – és nem azok, akiknek sikerül egyesíteniük a
látót, a látást és a látottat."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése