Visvámitrászana
A
visvámitrászana mitológiája
Visvámitra
Muni és Vaszistha Risi között szoros kapcsolat van a Rámájana
szerint. Nem véletlen, hogy egymás után következik a két póz a
sorozatban.
A
hindu védikus irodalom számos risiről tesz említést. Ezek
közül kiemelkednek a legmagasabb rangú spirituális bölcsek, a
brahmarisik, akiknek egyike a legkiválóbb tulajdonságokkal,
határtalan tudással, bölcsességgel és mágikus képességgel
rendelkező Vaszistha. Brahmá elméjéből pattant ki, apja a világ
benépesítését adta neki feladatul. Nem véletlen kapta nevét,
mely szószerint legkiválóbbat, legjobbat, leggazdagabbat jelent.
Ura volt érzékeinek: a mohóságot, kéjt, dühöt, irigységet és
büszkeséget nem ismerte. Bölcsnek született, bölcsek közé,
mondhatnánk születésénél fogva előjoga volt a spirituális
fejlődés, az ahhoz szükséges valamennyi jellemvonás – és az
olyan kincsek, mint egy minden kívánságot teljesítő tehén.
Egyik legismertebb története ehhez a mennyei jószághoz és egy
kiváló harcos-királyhoz, Visvámitrához fűződik.
Történt
egyszer, hogy a rettenthetetlen király, Visvámitra száz fiával
hatalmas hadsereg élén járta az országot, hogy lássa, hogyan él
népe. Egy nap eljutott arra a vidékre, ahol Vaszistha több száz
tanítványt oktatott felesége, Arundhatí segítségével. A szent
ásramjában gazdagon vendégül látta nemcsak a királyt,
hanem százezernyi katonáját is. Amikor a harcos uralkodó
megtudta, hogy Szabalá, az Indrától ajándékba kapott csodatehén
teremtett meg mindent az aznapi vendéglátáshoz, azonmód magának
akarta a szépséges, hatlábú mennyei szurabhit. Vaszistha
azonban a millió és millió kincs felajánlása ellenére
megtagadta a király kérését, mivel brahmarisiként az
emberek jóléte és boldogulása érdekében végzendő áldozataihoz
nagy szüksége volt a jószágra. A lobbanékony Visvámitra a
tehénkét erőszakkal magához ragadta és vitte is volna
katonáival, mikor Szabalá panaszosan felbődült, s könnyes
szemmel védelmet kért gazdájától. Vaszistha szomorúan rázta a
fejét: a király az király, neki pedig bráhmanaként a
megbocsátás a kötelessége, a szentírások szelídségre
utasítják, misztikus erejét nem használhatja. De ha a tehén
maradni akar, az már mindjárt más. Így megkérte Szabalát, ha
kedve van, maradjon. A csodajószág csak erre várt, egy pillanat
alatt félelmetes hadat teremtett, ami az utolsó katonáig
elpusztította a király seregét. Visvámitra fiai ezt látván
körbevették a mozdulatlan szentet, és ezernyi nyilat zúdítottak
rá. Vaszistha egyetlen mantrával visszaverte támadásukat, ami
azonban hamuvá égette az ifjakat.
Visvámitra,
a bosszúszomjas ksatrija szörnyű vezeklésbe kezdett,
melynek eredményeképpen hatalmas erők, félisteni fegyverek
birtokába jutott. De ezekkel sem volt képes megöli Vaszisthát,
aki botjának egyetlen csendes mozdulatával hatástalanította
Visvámitra valamennyi támadását. A király nem adta fel, minden
vágya az lett, hogy megszerezze a tehenet és ártson Vaszisthának.
Elment a végsőkig, még Vaszistha valamennyi gyermekét is
megölette. A bráhmana ennek ellenére sem ártott a dühöngő
királynak, megbocsátott neki. Visvámitra nem tágított
elhatározásától: olyan hatalmas és erős akart lenni, mint
Vaszistha. További lemondásai és küzdelmei révén aztán valóban
olyanná vált, de másképpen, mint tervezte: bölcs, lemondott,
békés és kiegyensúlyozott lett. Vaszistha győzött úgy, hogy
Visvámitra észre sem vette.
Vasztistha
a szattvát képviseli a csodatehén miatt Visvamitrával, a harcos
királlyal vívott harcban. Szimbóluma a spirituális fejlődéssel
és elégedettséggel együtt járó megbocsátó állapotnak, a
kegyelemnek. Vaszistha maga az erőszakos erőfeszítés nélküli
cselekvés, az a könnyedség, mely megelégedettségéből és
szellemi mélységéből fakad. Ő a tökéletes bráhmana,
aki ugyan végtelen bölcsességgel, spirituális hatalommal és
misztikus tudással rendelkezik, de szerény, békés és
mindenekfelett kiegyensúlyozott.
Ezzel
szemben Visvámitra ksatrijaként a radzsaszt, vagyis a
szenvedély minőségét képviseli. Visvámitra türelmetlen,
lobbanékony, és a végsőkig ragaszkodik elképzeléséhez.
Ászanája is ezt jelképezi. A vaszisthászana
érzékeny kiegyensúlyozottságához képest a visvámitrászana
erőteljesebb, erőszakosabb póz, melynek végrehajtásához több
erő kell, de a sérülésveszélye is nagyobb. /Forrás: Jogapont.hu/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése