"Ászana
Az
ászana
az a meder, amiből minden jóga-technika ered. Az ászana
nélkül nem érhetünk el sikert a magasabb jóga-technikákban, és
még kevésbé tudjuk megtartani azt. A siker a pránájámában
csak akkor reális cél, ha a testünket előtte átizzítottuk az
ászana-gyakorlás
tüzével. Személy szerint én az ashtanga
vinyásza
sorozatokat találtam az ideális alapnak, ahonnan elindulhatok a
pránájáma
felé, de nem biztos, hogy mindenki számára ez lesz a megfelelő
gyakorlási rendszer. Bármilyen formában is gyakoroljuk az ászanát,
minél több időt és energiát fordítunk rá, annál gyorsabban
fogunk fejlődni a pránájámában,
és annál haladóbb pránájáma
gyakorlatoknak tudunk nekilátni és sikeresen a gyakorlásunk
részévé tenni őket. T. Krishnamacharya egészen 90-es éveiig
naponta kétszer gyakorolta az ászanát,
hogy támogassa vele napi háromszori pránájáma-gyakorlását.
Az
ászana
gyakorlása a pránájáma
előfeltétele, a
pránájámát
pedig egy ászanát
felvéve kell gyakorolni, vagyis nem kitörésben, széken ülve vagy
egy falnak támaszkodva (ez alól kivétel a kumbhaka
nélkül végrehajtott uddzsájí,
melyet séta közben is végezhetünk). A Jóga
Makarandában,
melynek szerzője T. Krishnamacharya, az áll, hogy ha a pránájámát
nem az ászanával
(valamint a jamával
és nijamával
együtt) gyakoroljuk, akkor nem sok haszna van. A jamát
és a nijamát
már leírtam az Ashtanga
Yoga: Practice and Philosophy
című könyvemben. A Jóga-rahaszja,
melyet szintén T. Krishnamacharya adott tovább, azt állítja, hogy
nem tehetünk szert jártasságra a pránájámában
anélkül, hogy gyakorolnánk a pózokat, és hogy a meditációt nem
érhetjük el a pránájáma
nélkül (1.45). Ez alátámasztja az ászana
gyakorlásának fontosságát. Ugyanez a szöveg azt mondja, hogy az
ászana
után a pránájámát
kell gyakorolni, és csak utána a pratjáhárát
(az érzékek visszavonását), mely után gyakorolhatjuk a dháranát
(a koncentrációt). A Rahaszja
szerint enélkül a sorrend nélkül nem kapjuk meg az eredményt
(1.21).
Patandzsali
a Jóga-szútrában
nem ír le kifejezett technikákat, hanem az eredményeket ismerteti,
amiket megtapasztalunk, ha a helyes technikát gyakoroljuk. A
pránájámát
leíró szútrák
a „taszmin
szati”
kifejezéssel kezdődnek (2.49), ami azt jelenti: „ebben
elhelyezkedve”. Ez arra utal, hogy szilárdnak kell lennünk abban,
ami előzetesen le volt írva. A pránájámáról
szóló szútrákat
három szútra
előzi meg, amely az ászana
ágát írja le. Tehát az „ebben elhelyezkedve” azt jelenti,
hogy azután kezdjünk a pránájáma
gyakorlásába, hogy megszilárdultunk az ászanában."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése