"Dzsálándhára bandha
Swami
Kuvalayananda elmagyarázza, hogy a dzsálándhára kifejezés
a „dzsalan” (agy) és a „dhara” (felfelé
húzás) szavak összetétele. Amikor előrehajtjuk a fejünket, a
bandha húzza a gerincoszlopot. A belső légzésvisszatartáshoz
képest ez még inkább érvényesül a külső légzésvisszatartás
esetében.
Lényeges,
hogy az ászana-gyakorlók megfelelően megértsék a múla
és uddíjána bandhákat, mielőtt belekezdenek az
ászana-gyakorlásba, mert nehezebb rászokni a bandhák
alkalmazására, ha már hozzászoktunk a helytelen, bandha
nélküli ászana-gyakorláshoz. Ugyanez igaz a dzsálándhára
bandhára a pránájáma kapcsán. Ez a legfontosabb
bandha a pránájámához, és még ha eleinte bizonyos
mértékig figyelmen kívül hagyhatjuk is esetleg a másik két
bandhát, a dzsálándhára a belső légzésvisszatartás
lényege.
A
neve abból a stimulációból származik, amit az agyra és a
gerincoszlopra gyakorol, amikor a kumbhaka közben a
mellkasunkhoz szorítjuk az állunkat. Először meg kell tanulnunk a
dzsálándhára bandhát, és csak utána kezdjünk hozzá az
antara kumbhakához. A dzsálándhára bandhával
végzett külső kumbhaka a gyakorlás haladóbb formája,
amit később meg kell tanulnunk.
A
dzsálándhára bandha előnyei
A
Hatha-jóga Pradípiká kijelenti, hogy a belégzés végén,
és mielőtt elkezdjük a kumbhakát, alkalmaznunk kell a
dzsálándhára bandhát (2.45). Ezt az állítást a
Juktabhavadéva (68), a Hatha Tatva Kaumudí (39.87) és
más szövegek is alátámasztják. Az ősi Brihadjógi
Jágjavalkja Szmriti (9.186-190) is említi a dzsálándhára
bandhát, valamint számos jóga-upanisadban is
találkozunk vele. A Dhjána Bindu Upanisad elmagyarázza,
hogy a dzsálándhára bandha alkalmazásakor az amrita
(a halhatatlanság nektárja) nem csöpög bele az emésztési tűzbe
(agni), ahol általában elég, és így a jógi hosszú
életre tehet szert (78-79). Ugyanezt jelenti ki a Siva szamhitá,
amely hozzáteszi, hogy a dzsálándhára bandha által a jógi
befogadja a nektárt, ami máskülönben megsemmisülne (4.38-39). A
Jóga-rahaszja kijelenti, hogy a dzsálándhára
megakadályozza az amrita lefelé áramlását, és így
meghosszabbítja az életet (1.72). Azt is kijelenti, hogy a
dzsálándhára fenntartja az életerőt (1.80), és az
életlevegők (vájuk) kontrollálása által számos
betegséget legyőz (1.81). A Hatha-jóga Pradípiká (3.72)
és a Jóga-kundaliní Upanisad (1.52) egyetértenek abban,
hogy a dzsálándhára bandha a központi energiavezetékbe
(szusumnába) tereli a pránát. A két nádít
határozottan el kell zárni a torok összehúzása által."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése