"A bandhák
A
komoly pránájáma-gyakorlás elképzelhetetlen a bandhák
előző ismerete nélkül. A modern gyakorlók sokszor azért buknak
el a pránájámában, és hagyják abba a gyakorlását, mert
a bandhák megfelelő praktikus ismerete nélkül fognak bele.
A bandhák ideg- és izomzárak, amelyek megakadályozzák,
hogy a váju félremenjen a kumbhaka közben. A 10
másodpercnél hosszabb kumbhakákat nem szabad a bandhák
nélkül gyakorolni. A 10 másodpercnél rövidebb légzésvisszatartás
meglepetés, boldogság, félelem stb. hatására is létrejöhet, de
ez nem igazán számít pránájámának. Mondhatjuk azt, hogy
a megfelelő pránájáma-kumbhaka 10 másodperc felett
kezdődik. A mély és kontrollált, lassú légzést a bandhák
nélkül is végezhetjük, de sokkal hatékonyabb lesz, ha
alkalmazzuk őket.
Nézzük
meg a bizonyítékokat! A Jóga-rahaszja szerint a három
bandha alkalmazása nélkül végzett pránájáma nem
ad eredményt (1.61), a bandhák nélkül a pránájáma
haszontalan, és betegséget okozhat (1.95). Viszont, ha a három
bandhával végezzük, a pránájáma minden betegség
okát megsemmisíti a szerző, Nathamuni szerint.
Ez
a szöveg, amit T. Krishnamacharya hagyott ránk, szintén folytatja
a bandhák fontosságának hangsúlyozását az egyéni
pránájámák leírásánál. A Rahaszja szerint a
nádí-sódhana, a legfontosabb pránájáma-módszer
csak akkor képes beváltani a tőle remélt hatásokat, ha mindhárom
bandhával együtt végezzük.
a
Hatha Ratnávalí azt mondja, hogy ha mindhármat alkalmazzuk,
akkor a prána beáramlik a központi energiavezetékbe
(szusumnába) (2.8), mely állítást a Hatha-jóga
Pradípiká (2.46) is alátámasztja (2.46). A nagy
Sankarácsárja azt is mondta, hogy a bandhák gyakorlása
által felébred a Kundaliní és belép a szusumnába
(Jóga-tárávalí 6). Hozzáteszi, hogy a bandhák
elsajátítása által elérhető a kévala kumbhaka (a
pránájáma csúcspontja). A Jóga-kundaliní Upanisad
kijelenti, hogy ha alkalmazzuk a múla bandhát a kumbhakában,
akkor az apána váju felemelkedik a csakrákon
keresztül, és átszúrja a granthikat (energetikus és
karmikus csomókat) (1.64-86). Ugyanez a szöveg azt mondja, hogy a
három bandhát mindig alkalmazni kell, amikor kumbhakát
szeretnénk végrehajtani (1.40). A Shándílja Upanisad
szintén kijelenti, hogy a kumbhaka alatt alkalmazni kell a
bandhákat, hogy a pránát a szusumnába
vezessük (26-30). Bhavadeva Mishra Juktabhavadevája szintén
kijelenti, hogy minden pránájámát a három bandhával
együtt kell végezni. Raghuvira Kumbhaka Paddhatija a
sad-anga-kumbhakáról, vagyis a légzésvisszatartás hat
ágáról beszél. Ezek a belégzés, visszatartás, kilégzés és a
három bandha. Szundaradéva Hatha Tatva Kaumudíja is
kijelenti, hogy a bandhákkal végzett kumbhaka által
tudjuk a pránát a szusumnába juttatni, és
megjelöli, hogy melyik légzésfázisban milyen bandha-kombinációt
kell alkalmazni."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése