"A kiegyensúlyozott szvára, vagyis a középső légáramlat
Egy
tibeti láma, akitől tanultam, azt mondta, hogy ha csak meditálunk,
mindenféle segédlet nélkül, akkor átlagban háromszáz élet
kell ahhoz, hogy sikeressé váljunk benne. Nincs módom, hogy
ellenőrizzem ezt az állítást, de akár egy pránájáma-mester
is mondhatta volna. A pránájáma alapvetése az, hogy a
meditáció majdhogynem időpazarlás, ha nem akkor zajlik, amikor a
középső szvára uralkodik, vagyis amikor az életerő a
szusumnában, a központi energiavezetékben áramlik. Akkor
viszont, amikor a szusumná aktív, annyit elérhetünk a
meditációban, amit amúgy évekig tartana.
Egy
átlagos egészségű embernél, akit nem ér stressz és szélsőséges
időjárási viszonyok, szélsőséges érzelmek vagy más
szélsőséges hatások, az orrnyílások körülbelül 60-90
perceként váltogatják egymást, ami párhuzamban áll azzal a
ténnyel, hogy az agyféleteke-aktivitás is általában ugyanebben a
ritmusban változik. De ha 1-4 percenként egyik oldalról a másikra
váltunk, akkor létrejön az egyensúly az orrlyukak között. Ezt
nevezik középső szvárának vagy szusumnának. A
középső szvára az ídá és a pingalá
kereszteződéseként (szandhi) szolgál. Mint a belégzés és
kilégzés, ébrenlét és álom, álom és mélyalvás, élet és
halál, vagy az éjszaka és nappal közötti kapcsolódási pontok,
ez is egy pillanatra felfüggeszti az elmét, amely a látszat
szövedékét vetíti ki a valóságra. A felfüggesztés e pillanata
alatt át tudunk pillantani a szövedék sűrű anyagán, és
megpillanthatjuk a mögötte lévő mély valóságot (a Brahmant).
Miközben ez a rövid találkozási pont a legkedvezőbb pillanatokat
adja a meditációra, a pránájáma végső célja az, hogy
több órára, majd napra kiterjessze a középső szvárát,
hogy képessé tegye az elmét arra, hogy alaposan megállapodjon a
mély valóságban, abban az állapotban, amit a jóga tárgy nélküli
szamádhinak nevez.
Az
ídá és pingalá kiegyensúlyozása, majd végül
felfüggesztése ahhoz vezet, hogy a prána beáramlik a
központi energiavezetékbe, a szusumnába. Számos
jóga-iskola és írás szerint az ídá és pingalá,
az anabolikus és katabolikus funkciók, jobb és bal agyféltekék,
paraszimpatikus és szimpatikus idegrendszer, afferens és efferens
idegpályák, valamint a manasz sakti és prána sakti
közötti egyensúly rendkívüli fontosságú a misztikus
tapasztalat szempontjából.
Egy
figyelmeztetés: amennyire kiváló a szusumná áramlása (a
középső szvára) a spirituális eksztázishoz, annyira
kevés sikert ad a világi célok elérésében. Az olvasónak nem
kell tévesen abba a hiedelembe esnie, hogy a misztikus
megtapasztalás automatikusan anyagi vagyonhoz is vezet. A Siva
szvaródaja azt mondja, hogy a középső szvára ideje
alatt nem érhetünk el világi eredményeket (124). Valójában, ha
bármilyen kereskedelmi tevékenységet végzünk a középső szvára
ideje alatt, akkor esélyes, hogy mindent elveszítünk, mert a
megfelelő értékítéletünk olyankor fel van függesztve.
Nem
fogunk karizmatikussá sem válni a középső szvára által:
Swami Muktibodhananda szerint kevesebb az esélye, hogy meghatjuk az
embereket a szusumná áramlása közben. Ebből következőleg
tudhatjuk, hogy amikor valaki karizmatikusnak tűnik, akkor biztosan
nem a szusumná áramlik, hanem a pingalá (a jobb
orrlyuk). Karizmatikusnak lenni annyit jelent, hogy elérjük mások
mentális szoftverét. Ez egy kódfeltörő tevékenység, amihez a
férfias, áthatoló pingalá áramlására van szükség. Egy
középső szvárával rendelkező misztikust nem érdekli
mások befolyásolása.
Muktibodhananda
arról is beszámol, hogy a szusumná áramlása alatt
spirituális és bűnös tendenciák és a felszínre kerülhetnek. A
lényeges tanulság tehát az, hogy a középső szvára csak
a spirituális gyakorlatban hasznos. Semmiképpen ne hozzunk üzleti
döntéseket vagy semmilyen más döntést a szusumná
áramlása alatt, mert mindezek a képességek fel vannak függesztve.
Ha autóvezetés közben úgy találjuk, hogy a középső szváránk
kezd el áramlani, akkor álljunk félre, és kezdjünk el meditálni.
De
pontosan az elme eme felfüggesztése az, ami táplálja a misztikus
állapotot. A pránájáma segítségével megtanuljuk, hogy
mikor jön el a pillanat a misztikus állapot aktiválására, és
hogy miképpen hagyhatjuk hátra, ha a jobb vagy bal orrnyílás
használata megfelelőbbnek tűnik. Az elme és az öt érzék a bal
orrnyíláson keresztül működik. A prána, a kreatív
életerő, és az öt cselekvő érzékszerv (helyváltoztatás,
fogás, beszéd, nemzés és ürítés) a jobb orrnyíláson
keresztül fejeződnek ki. A tudat, a tényleges önvaló a központi
csatornán keresztül aktiválódik és elérhető. Használjuk
mindegyiket a megfelelő időben."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése