Patandzsali
az emlékezést a csitta-vrittik, vagyis az elme változásai
között említi. Öt változást sorol fel: pramána (helyes
felfogás), viparjaja (helytelen felfogás), vikalpa
(képzelődés), nidrá (alvás) és szmriti (emlékezés).
A
jóga célja természetesen a csitta-vrittik megszüntetése,
vagyis ebből a szempontból a szmriti is egy akadályozó
jelenség. Az emlékezés még az egyhegyű elmeállapotban is
működik, és csak a felfüggesztettben szűnik meg. Mindaddig
azonban az emlékezést segítségül is hívhatjuk az egyhegyű,
majd a felfüggesztett elmeállapot megközelítéséhez.
Az
emlékezés az a folyamat, amikor akaratlagosan vagy akaratlanul
bizonyos múltbeli lenyomatok (szamszkárák) bukkannak fel a
tudatalattiból, és vonják el a figyelmünket a jelen pillanat
tapasztalásától. Ha az emlékezés például a pramánával,
vagyis a helyes tudásszerzés lenyomatával kapcsolatos, akkor
hasznos is lehet, hiszen az ismétlés a tudás (emlékezés) anyja.
Azért ismételgetünk sokszor egy információt, mozdulatot,
érzékszervi benyomást, mert meg akarjuk jegyezni, képessé
akarunk válni az emlék mind pontosabb felidézésére bármely
pillanatban.
A
legtöbb esetben azonban már a benyomást okozó tapasztalás is
pontatlan volt, így a visszaemlékezésünk is szubjektív lesz, és
nem tárgyilagos. Az elme még a létrejött benyomást is képes
utólag átértékelni és kiszínezni, így nem bízhatunk abban,
hogy valóban változtatás nélkül tudjuk felidézni. A hozzá
kapcsolódó jelenlegi élmények vagy vászanák
(feltételekhez kötöttség) függvényében előfordul, hogy sokkal
pozitívabb vagy negatívabb fényben értékelünk egy emléket,
mint akkor, amikor átéltük.
Daniel
Gilbert a következőképpen fogalmaz:
„A
benyomásaink összetett szövedékét nem tárolja a memóriánk,
legalábbis nem teljességében. Ehelyett az elme összesűríti,
először néhány fontosabb szálat kiemelve belőle (például „az
ebéd kiábrándító volt” kifejezéssel). Később, amikor vissza
akarunk emlékezni az élményre, az agyunk gyorsan újraszövi az
emléket, miközben kitalálja és nem felidézi az információ java
részét, amit emlékként élünk meg. Ez a kitalálás olyan
gyorsan és erőfeszítés nélkül történik, hogy az az érzésünk,
az egész emlék mindvégig a fejünkben volt.”
Ez
az egyik fő oka annak, amiért az emberek nem tanulnak a
tapasztalataikból: mert az emlékeiket folyamatosan átértékelik
és a tárgyilagos emlékezés helyett a fantáziáikkal töltik ki.
Vagyis a szmriti és a vikalpa folyamatosan keveredik.
A
másik fő oka pedig az, amikor a benyomásainkat próbáljuk
összhangba hozni mások elvárásaival, vagyis amit mi magunk
szörnyűnek éltünk meg, megszépül az emlékeinkben, ha mások
eleget hajtogatják, hogy az mennyire jó.
Néha
pedig az történik, hogy az igazságot túlzottan megrázónak
találjuk, ezért az emlékezetünk (gyakran már pár másodperc
alatt is) átdolgozza azt valami olyanná, ami elfogadhatóbb a
feltételekhez kötöttségünk szempontjából.
Az
emlékek becsapós természetének elkerülésére két praktikus
példát is adhatunk: az egyik a fogyókúrás napló vezetése. Ha
szeretnél lefogyni, akkor mindig pontosan jegyezd fel, hogy mit
ettél, közvetlenül az elfogyasztása után! A naplót visszanézve
könnyebben észreveszed, hogy hol csaltál, mintha csak az
emlékeidre hagyatkoznál, mert azok jóindulatúan megfeledkeznek
egy-két krémesről vagy csokiról, de a naplódat nem csaphatod be!
A
másik a cash-flow tervezése egy vállalkozás esetében. Ha nem
jegyzed le minden hónapban pontosan az összes bevételedet és
kiadásodat, akkor nem fogsz tudni értelmes és reális pénzügyi
tervet készíteni a következő hónapra vagy évre. Sok esetben
jobb a lejegyzett információra hagyatkozni, mint a memóriánkra,
amely kénye-kedve szerint interpretálja a dolgokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése