Hanumán
és Válmíki
Egyszer
egy krauncsa madárpár szabadon és szerelmesen szárnyalt az
égben. A sors azonban kegyetlen véget szánt a nászuknak. Egy
vadász nyila eltalálta a célját, és az odaadó tojó
elveszítette hímjét. Nem menekült el azonban a helyszínről,
hanem ott maradt, a hím teteme fölött körözve. Ennek a fájdalmas
jelenetnek Válmíki, a nagy bölcs is a szemtanúja volt, és ez
ihlette a Rámájanát, a földön valaha leírt egyik legnagyobb
eposzt. Válmíki költeménye mindhárom világban híres lett, mert
mindenki szívét megérintette, aki elolvasta. A krauncsa
(daru) madárról már megemlékeztünk a második sorozat
krauncsászanájánál.
Egy
nap Válmíki tudomást szerezett arról, hogy a nagy Hanumán is
írásba foglalta Ráma kalandjait, méghozzá a körmeivel véste
bele a sziklákba. A kíváncsi Válmíki elment a Himalájába, ahol
Hanumán lakott és írta a krónikáját. Amikor Hanumán felolvasta
a történetet, Válmíkit lehengerelte annak ereje és művészi
megfogalmazása. Valóban ihletett darab volt. Válmíki egyszerre
örült és búsult is. Örült annak, hogy lehetősége volt hallani
egy kivételesen gyönyörű költeményt, de szomorú is lett, mert
a mű nyilván felülmúlta a sajátját.
Amikor
Hanumán látta, hogy mennyire szomorú lett Válmíki a költeménye
miatt, összezúzta a sziklába vésett verseket, és így az
alkotása örökre elveszett. Ilyen volt Hanumán önzetlensége.
Számára Ráma kalandjainak elmesélése azok újraélését
jelentette, és nem a hírnév felé vezető utat. Önfeláldozó
természetét Hanumán neve is jelzi: hanan - „megsemmisítés”;
man - „elme”, arra utalva, hogy legyőzte az egóját.
Hanumán
és a jóga
Ha
a jóga fogalma alatt az elme fölötti kontroll képességét
értjük, akkor Hanumán az igazi jógi, mivel teljesen ura az
érzékeinek, fegyelmezett életet él és gyakorolja a cölibátust,
valamint az önzetlen odaadást (bhaktit). Valójában Hanumán
az ideális brahmacsárí (“az, aki a Brahman útját
követi”), ha egyáltalán létezik ilyen. Ugyanakkor tökéletes
karma-jógi is, mert ragaszkodás nélkül végzi a tetteit, a sors
eszközeként cselekedve, ahelyett, hogy önös érdek vezérelné.
Hanumán
volt az első, aki a pránájámát tanította, és ő találta
fel a szúrja-namaszkárát is. A pránájáma az a
képesség, hogy kontrollálni tudjuk a légzésünket, és így
ütemes lesz a belégzés és a kilégzés is. Váju, a levegő és a
szél istene először a fiának, Hanumának tanította a pránájámát,
aki pedig megtanította az emberiségnek. A szúrja-namaszkára
gyakorlatsora is Hanumántól ered, aki így köszöntötte a
mesterét, Szúrját, a Napistent.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése